Den här webbplatsen använder kakor (cookies). Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Vad är kakor?

Buffra för semesterstressen

- Äntligen! Nu är sommarn här! Snart semester! …jädrar, jag måste ju hinna med att fixa till den där högen av arbetsuppgifter jag har på mitt bord! Måste skynda så att jag får njuta av semestern utan att behöva tänka på jobbet.

Känns den igen – semesterstressen? Inför jul kallar vi den för julstress. Stress inför större helger eller ledigheter har kommit att bli vardagliga begrepp. Måste vi verkligen skynda, pressa oss själva för att kunna njuta av ledigheten!?

Individuella eller allmängiltiga orsaker till stress 

Faktorerna som orsakar stress, kallar vi för stressorer. Något som stressar kropp och/eller psyke. Nästan vad som helst kan vara en stressor om man ser på människor individuellt – olika människor upplever ju olika saker som mer eller mindre påfrestande på kropp och psyke.

Men det finns också stressorer som får alla människor att må dåligt. Höga ljud, mycket hög värme eller kyla, ihållande eller kraftigt våld mot kroppen är exempel på allmängiltiga stressorer.  Hur ofta eller hur intensivt vi utsätts för stressorerna är också av betydelse.

Sårbarhet för stress påverkar

När jag som psykolog ska förklara hur det fungerar, brukar jag använda mig av ”Stress-Sårbarhetskurvan”.

Den visar att ju högre upp på y-axeln jag befinner mig, desto mer sårbar är jag för att hamna i dåligt mående av något slag. Jag har mindre skydd mot en viss typ av stressorer. Sårbarheten för stressorer varierar från dag till dag och från år till år.

På x-axeln finns de olika stressorerna. Vi kan ta pollen som ett exempel på stressor. Person y1 som har kraftig pollenallergi reagerar (hamnar i det röda fältet av dåligt mående) redan vid liten mängd pollen (A). Person y2 som inte har pollenallergi reagerar inte på den lilla mängden pollen (A), inte på större mängd (B), men reagerar på ett helt dammoln av pollen (C). Ingen är alltså helt immun mot pollen, det handlar om hur stort skydd vi har mot respektive stressorer. Och så är det med alla typer av stressorer, det finns inga Stålmän och Stålkvinnor som klarar allt. Ingen klarar det våld som en övermäktig mängd arbete utövar på vår kropp och vårt psyke och ingen klarar sig utan återhämtning. 

Läs mer om individens resurser och krav 


Sid-funktioner och -information

Sidan granskades den 30 maj 2012

Innehållsansvarig: Håkan Westberg

Publicerad av Annika Gelin

Kortadress: https://www.regionorebrolan.se/amm/semesterstress

Arbeta smart

· Kommunicera. Prata med istället för att springa förbi varandra.

· Ägna tid åt uppföljning.
Det främjar kommunikation, delaktighet och effektivitet.

· Låt raster vara fria från arbetsprat.

· Ta mikropauser eller gå extra långsamt under någon del av arbetsdagen.

· Buffra tidsbrist genom att ta dig tid att planera, det hjälper dig att göra rätt prioriteringar och att ta en sak i taget.

· Buffra genom att belöna dig själv. Motivation är grunden till att vi får energi att åstadkomma saker. Genom att belöna dig själv för väl genomförd arbetsdag eller arbetsinsats, hjälper du dig själv att hålla motivationen uppe. Belöningen kan vara allt från en halvtimmes sovmorgon till en fika på stan med livskamraten.

· Buffra med att stötta varandra på jobbet. Enkla saker som beröm, aktivt lyssnande eller visat intresse kan ge dig själv och andra den extra energi som behövs för att orka igenom en trött dag.