Den här webbplatsen använder kakor (cookies). Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Vad är kakor?

Sociala medier i Sörmland

Landstinget Sörmland är aktiva på sociala medier.
Facebook och twitter är kanaler som nu ingår i vardagsarbetet. Fler besökare till webbplatsen är resultatet. Jonas Thorell heter nyckelpersonen bakom satsningen.

Vilken roll har du inom landstinget Sörmland?

Jag arbetar som en av tre webbredaktörer och är den som har huvudansvar för webben och för sociala medier.

Hur länge har ni arbetat med sociala medier?

Vi började i augusti 2011 och analyserade behoven. Det fanns en önskan om att vi skulle utveckla tänket och arbeta mer systematiskt med ett vilande twitterkonto och med den facebooksida som fanns.

Vilka syften har ni med arbetet?

Det finns flera syften – ett är att använda sidorna som satelliter för att leda människor in på vår webbplats. Då grundar sig våra inlägg i en nyhet eller ett pressmeddelande.
Ett annat syfte är att stärka vårt varumärke, att anpassa vårt material efter målgrupper, att hitta rätt ton och tilltal i våra budskap.

Vilka delar av landstingets verksamhet speglar ni i de sociala medierna?

Hälso – och sjukvården är vårt kärnområde men vi försöker blanda upp sjukvårdsrelaterade inlägg med information kring t ex landstingets kulturverksamheter och våra folkhögskolor.

Hur är responsen från människor på facebook och twitter?

Vi ser att antalet besökare till webbplatsen har ökat. Facebook är en arena för privatpersoner och twitter är en arena för branschfolk och journalister mm. Där har antalet som följer oss ökat med ett tiotal per vecka.

Hur tänker du för att anpassa en nyhet till facebook?

Jag frågar mig vad i just den här nyheten som ”våra fans” kan gå igång på. Jag försöker också ”ta ner” informationen till ett enkelt och vardagligt språk med du-tilltal. Att ställa frågor är ett knep jag ibland använder. 

Hur stor del av din tid lägger du ner på sociala medier?

I början gick det åt en del tid till att starta upp. Men med tiden blir det en del av den dagliga rutinen. På morgonen slår jag på kanalerna och ”vittjar nätet”.

Hur är det med dialog och respons från besökare?

Vi har inte så många som skriver till oss. Men vi skapar dialog genom att utveckla inlägg och på så sätt skapa nätverk och odla relationer.

Har ni någon policy eller riktlinjer för arbetet?

Vi har inga skriftliga riktlinjer än men vi har ett tänk kring hur vi arbetar och varför vi använder oss av sociala medier. Det är bl a grundläggande att visa tydligt vem som är avsändare och att arbeta på längre sikt.

Vilken är landstinget Sörmlands inställning till att medarbetarna är aktiva på nätet på arbetstid?

Eftersom gränsen mellan arbetstid och privattid alltmer suddas ut är det en fråga som vår personalenhet tittar på nu. Jag gör ingen skillnad mellan allmänt Internetanvändande och att vara inne på facebook, bara det inte går till överdrift. Att vara lojal med arbetsgivaren och att inte skriva om sekretessbelagda uppgifter är en självklarhet. Jag ser förstås gärna att medarbetarna är inne i arbetssyfte i de fall då det är befogat.

Vilka råd har du till den som vill arbeta med sociala medier?

Arbeta kontinuerligt, ha rimliga förväntningar på resultatet och låt de sociala medierna komplettera övriga kanaler  - det är mina bästa råd!

Annika Gelin

Läs mer om sociala medier och arbetsrätt med mera


 


Sid-funktioner och -information

Sidan granskades den 26 september 2016

Innehållsansvarig: Håkan Westberg

Publicerad av Karin Stenström

Kortadress: https://www.regionorebrolan.se/amm/sormlandswebb