Den här webbplatsen använder kakor (cookies). Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Vad är kakor?

Konsten att nå ut med ett budskap

Hur blir man en haj i ett stim sardiner?
Det är frågan för den som vill kommunicera ett budskap.
Radioprofilen Tomas Jennebo delade med sig av sina erfarenheter på Arbets- och miljömedicinska utbildningsdagarna.


Foto: Annika Gelin.

- Om vi kan få tidningar, radio och TV att berätta om vår sak så ökar värdet av det vi vill säga. Men hur får man dem egentligen att nappa när det dundrar in pressmeddelanden på redaktionerna i parti och minut?

Samarbeta med journalisterna

Tomas Jennebo vet hur man gör. Han har arbetat som professionell budskapsbärare, dvs journalist sedan 1992 då han började på SR Örebro. Nuförtiden delar han sin tid som adjunkt för journalistikstuderande på Linnéuniversitetet i Kalmar och det egna företaget.

- När jag ville marknadsföra hobbyprojektet cykelradion.se vinklade jag pressmeddelandet till att handla om Kalmar som cykelstad – och mailade det sedan till en personlig kontakt på tidningen Barometern. Efter någon dryg timme fanns det på webben.

- Journalister är nyfikna berättare som drivs av en vilja att serva medborgarna med det som är nytt och har betydelse för framtiden. De har ont om tid – så om du är medveten om deras arbetsvillkor och underlättar för dem så har du nått långt.

Pressmeddelandets form

Den gamla hederliga pressreleasen är ganska hånad – men om du ska skriva ett pressmeddelande bör det ha ett tydligt upplägg med en kort och koncis rubrik, ett stycke där du sammanfattar det viktigaste budskapet följt av ett stycke där läsaren får veta mer om ämnet. Längst ner måste det finnas uppgifter om vem som är avsändaren och kontaktuppgifter till en person som är tillgänglig för frågor när pressmeddelandet skickas ut.

Var tydlig – kommunicera ett budskap i taget

Om du som kommunikatör är noga med att servera ditt budskap så renodlat och tydligt som möjligt ökar möjligheten att media nappar. Ju tydligare – desto mindre arbete för journalisten.

Ditt budskap ska vara sant och relevant

Det är ditt arbete att anpassa budskapet till mottagarens behov, kunskap och förutsättningar.
Fundera på vilken målgrupp du vill nå – och vilken kanal som är lämplig att sikta på.

Välj en vinkel

Det finns ett antal perspektiv du kan närma dig ett ämne ifrån. Lägg tid på att fundera kring vilken vinkel som klär ditt budskap bäst. Utan vinkel – ingen nyhet.

Använd dina kontakter professionellt 

Skapa eller odla personliga kontakter med journalister. De är också människor som vill bli sedda och respekterade i sitt arbete. Var professionell, använd kontakterna med sunt förnuft. Det blir inte trovärdigt om du till exempel mailar samma nyhetschef varje tillfälle du vill nå ut.

Ämnen som går rakt genom pressarna

Undersökningar visar att ämnen som rör sprit, sex och pengar går rätt igenom pressarna. Det kanske inte alltid är enkelt eller passande att vinkla ditt budskap mot något av dessa teman – men om det är relevant att göra det så ökar möjligheten att nå ut.

Svara alltid på frågan

Egentligen är det lätt att hantera journalister. Hjälp dem att göra sitt jobb genom att svara på vad de frågar efter och inget annat. Kan du inte svara så guida dem till rätt person.

Sociala medier - en möjlighet

Twitter, facebook, youtube och andra så kallade sociala medier har ändrat världskartan radikalt. På de nya sociala arenorna sprids informationen snabbt, det är enkelt och lättillgängligt – men är också ocensurerat och okontrollerbart. Om du vill använda sociala medier – fundera på hur du kan göra detta – och avsätt tid och resurser för att kommunicera där. Blir du osäker – inspireras av hur andra gör.
Annika Gelin

 


Sid-funktioner och -information

Sidan granskades den 22 oktober 2012

Innehållsansvarig: lars-gunnar gunnarsson

Publicerad av Annika Gelin

Kortadress: https://www.regionorebrolan.se/amm/varmotesbudskap