Region Örebro bezirk Region Örebro bezirk

Mer isolerade men mindre stressade

Veröffentlicht: 2021-12-15 17:09

Mer isolerade men mindre stressade, så sammanfattar Lena Lid Falkman erfarenheterna från pandemins hemarbete. Själv bor hon i Ölme och vill ha det bästa av två världar - snabbspolad digitalisering och social samvaro på jobbet.

Hemmakontoret - det nya normala?

Lena Lid Falkman har en dröm om att kunna bo var du vill i Sverige och kunna jobba med det du tycker är roligt.

- Jag bor i Ölme i Värmland och vill ha ett intressant jobb. För arbetsgivare måste det ju vara bättre att kunna välja den som är bäst lämpad för jobbet istället för den som bor närmast.

I ett hållbart arbetsliv åker ingen tåg i flera timmar för ett en timmes-möte som lika gärna kunde hållits digitalt. Att välja vid vilka tillfällen det är viktigt att ses och vilka som fungerar att mötas digitalt är något vi blivit bra på under pandemin.

Så fungerar arbetslivet i pandemitid

Enligt Lena Lid Falkman finns ingen undersökning, varken hos OECD, företag eller egen-skattningar. som visar att vi tappat i produktivitet av att ställa om till hemarbete.

- De som jobbar dåligt hemifrån, fick inte så mycket gjort på kontoret heller.

Utmaningar i distansarbete är:

• Kunskapsöverföring
  • Överblick
  • Peer-to-peer lärande
  • Kommunikation

- En person uttryckte beskrev "Förut jobbade vi i stuprör nu jobbar jag i ett sugrör”. Man har bara kontakt med en begränsad grupp och saknar den överhörning som man får vid mötesplatser som fika eller när vi samlas till möten, menar Lena.

Ett problem är att sjukskrivningarna ökat bland dem som arbetat platsberoende under pandemin.

Flexibelt men inte helt gränslöst

Framgångsfaktorer för hemarbete är att kunna sätta gränser. Lena visar fyrfältaren där tid och plats är det som sätter gränserna.

• Totalsepareraren jobbar på kontorstid på en arbetsplats, även om den just under pandemin är hemma.
  • Platsintegrerare och Tidsseparerare jobbar var som helst, men på kontorstid.
  • Platsseparerare och Tidsintegrerare jobbar när som helst men på arbetsplats.
  • Totalintegrerare jobbar var som helst, när som helst.

- De som trivts sämst med hemarbete är gruppen som varje dag fått röja köksbordet för att få en plats att jobba på, så att ha ett speciellt ställe för arbete verkar vara viktigt. Då är det enklare att stänga av och "gå hem från jobbet".

Risker med hybridarbetsplatser

- Vi riskerar att få ett A- och ett B-lag där A-laget som är på plats samtalar sig fram till en lösning på frågor innan det digitala mötet startar och att alla beslut redan är informellt fattade när B-laget anländer.

Lenas förslag är att kooridinera en dag för närvaro så att arbetsgruppen träffas varje vecka och att ledningen behöver peka ut riktningen.

- Sedan ska vi anpassa efter behov, experimentera och utvärdera. Men att du inte fått tag i hunddagis till din coronahund är faktiskt inte någon anledning till att få jobba hemifrån.

Att planera för ett digitalt arbetsliv

Patrik Ståhl arbetar med regional fysisk planering och ser att vårt nya arbetsliv får konsekvenser för framtidens samhällsplanering.

Under pandemin har vi arbetat tillfälligt på distans, men när allt fler organisationer öppnar upp för distansarbete kommer människor att röra sig över en större geografi.

- Om arbetsgivaren ställer krav på att man ska vara på plats fem dagar i veckan vill man inte släppa boendet nära arbetsplatsen. När organisationer fattar slutgiltliga beslut om att det är ok att jobba på distans är människor villiga att ta språnget och flytta längre bort, menar Patrik.

Vi ser ett ökat intresse för fritidshus, torp, ödegårdar på landsbygden i mindre kommuner. På en mindre ort kan inflyttningen av en barnfamilj vara skillnad mellan liv eller död för en byskola. Baksidan är risken för undanträngningseffekter a la Åre, Visby, Båstad.

Film från föreläsningen

Föreläsningen filmades och filmen fanns tillgänglig till den 22 december 2021.

Skärmklipp från Lena Lid Falkmans föreläsning. Lena i röd kavaj på sitt hemmakontor med en vit bokhylla i bakgrunden.

Skärmklipp från inspelningen av Lena Lid Falkmans föreläsning. Filmen var tillgänglig till 22 december 2021.

Hat Ihnen dieser Inhalt weitergeholfen?

Zuletzt aktualisiert: Mittwoch, 15. Februar 2023