Region Örebro bezirk Region Örebro bezirk

Karlskoga först i länet med cykelbibliotek

Veröffentlicht: 2021-11-30 15:57

Nu kan invånare i Karlskoga kommun testa olika sorters lastcyklar gratis genom ett cykelbibliotek. Satsningen är en del av projektet Fossilfritt 2030 – Rena resan som vill göra det enkelt för medborgare att testa nya sätt att resa hållbart.

En man med två barn i lådcykel cyklar förbi en lekpark.

Låna en lådcykel gratis i tre veckor. Det är grundtanken med Karlskogas cykelbibliotek

Projektet Fossilfritt 2030 – Rena resan fortsätter att satsa på aktiviteter där människor får testa att resa på nya sätt. Från och med november erbjuder Karlskoga kommun ett cykelbibliotek, som en del i projektet. Där kan den intresserade låna en cykel och testa det enkla livet med lådcykel.

Olika modeller av lådcyklar

Cykelbiblioteket erbjuder tre lådcyklar i två olika modeller till utlåning. Cyklarna är utrustade med grova vinterhjul eller dubbdäck och är alltså anpassade för vintercykling. De blir därmed ett perfekt transportmedel för den som vill skjutsa barn till och från förskolan, eller för den som har behov av att frakta tunga matkassar.

Satsningen har dragits igång för att man vill öka cyklandet i kommunen. På köpet vill man också främja motion och hållbarhet. Cyklarna kan lånas kostnadsfritt i tre veckor och de kan bokas via kommunens hemsida. Cykelbiblioteket kommer att finnas tillgängligt under hela 2022 men från kommunens sida hoppas man att det ska vara möjligt att förlänga den tiden.

Liknade satsningar finns i andra delar av landet, exempelvis i Växjö, men här i Örebro län så är Karlskoga kommun fört ut med att satsa på ett Cykelbibliotek av det här slaget.

Fossilfritt 2030 – Rena resan

Cykelbiblioteket är en del av EU-projektet Fossilfritt 2030 – Rena resan som drivs av Region Örebro län. där flera olika aktiviteter genomförs med målet att fler ska välja cykeln som ett mer hållbart och miljövänligt transportmedel. Projektet får stöd från den Europeiska regionala utvecklingsfonden, samt från Region Örebro län, Region Sörmland, Region Östergötland och Biodriv Öst. I Örebro län delfinansieras projektet även av Örebro kommun, länsstyrelsen i Örebro län, Örebro universitet, Karlskoga kommun och Kumla kommun.

Hat Ihnen dieser Inhalt weitergeholfen?

Zuletzt aktualisiert: Dienstag, 7. Februar 2023