Region Örebro bezirk Region Örebro bezirk

Länstrafiken - en av årets samarbetspartners till OpenArt

Veröffentlicht: 2022-06-17 09:41

Nu står det klart att Länstrafiken under år 2022-2023 blir samarbetspartner med OpenArt. OpenArt är en återkommande konstutställning som lockar länsbor och turister till Örebro. I årets utställning som pågår 18 juni – 4 september 2022 kommer konst och kollektivtrafik mötas på ett helt nytt sätt.

Bild på en av Länstrafikens vitblåa bussar, i bakgrunden syns Svampen i Örebro.

Konstverk tar plats i kollektivtrafiken

Under årets utställning kommer du att kunna hitta flera av årets konstverk på platser i kollektivtrafiken. Ett av årets konstverk, skapat av konstnären Amara Por Dios, kommer att synas på utsidan av en stadsbuss i Örebro.

Det kommer även att finnas konstverk på flera andra platser i kollektivtrafiken. Busshållplatsen vid Slottet på Järntorget i Örebro har omvandlats till ett konstverk skapat av konstnären Lisa Larsdotter Peterson.

Workshoppar för barn och unga skapar ett rullande konstgalleri på länets alla bussar

Resenärer kommer att få möta konst även inuti länets alla bussar. Under workshoptillfällen som hållts under våren har barn och unga i länet fått möjlighet att måla egna bilder som kommer att sitta uppe i länets region- och stadsbussar under utställningsperioden.

• Några förskole- och skolklasser i Örebro län har under maj och juni fått genomföra workshoppar med inspiration från konstnären Amara por Dios. De har samtidigt fått information och kunskap om barnkonventionen samt barns rätt att uttrycka sig på sitt sätt.

• Den 21 och 22 juli kl. 12-16 är alla barn dessutom välkomna att måla tillsammans med konstnären Amara Por Dios. Det blir två workshoptillfällen i OpenArts lokaler på Järntorget i Örebro. Då får barnen måla på fönsterskyltar och träffa och inspireras av konstnären Amara por Dios. Workshopparna hålls i samarbete mellan Länstrafiken, OpenArt, Örebro kommun, Ikea och Rädda barnen.
    Mer information om kommande workshops hittar du på OpenArts webbplats.

Erbjudande till fritidsgårdar i länet att anordna kostnadsfria gruppresor med kollektivtrafik till OpenArt

Vi vill bidra till att fler barn och unga får möjlighet att uppleva konst och kultur. Vi erbjuder därför alla fritidsgårdar i Örebro län möjligheten att boka kostnadsfria gruppresor till OpenArt. Erbjudandet gäller gruppresor bokade under perioden 18 juni – 14 augusti. Information har skickats ut till länets fritidsgårdar via mejl.

Möjlighet att resa hela vägen till Kvarntorpshögen i Kumla med Länstrafiken

Under perioden 18 juni – 4 september är det möjligt att resa med Närtrafik från Kumla resecentrum till Kvarntorpshögen. Vid Kvarntorpshögen, även kallad ”Konst på hög” finns denna sommar ett konstverk som hör till årets OpenArt utställning.
Läs mer om hur du bokar en Närtrafikresa på Länstrafikens webbplats.

Hat Ihnen dieser Inhalt weitergeholfen?

Zuletzt aktualisiert: Dienstag, 7. Februar 2023