Region Örebro bezirk Region Örebro bezirk

Nu kan bilpendlare testa nytt sätt att resa

Veröffentlicht: 2022-02-17 07:55

Vill du testa en ny form av pendling? I vår kan utvalda bilpendlare testa kollektivtrafik i kombination med vikcykel helt gratis. Bakom försöket står EU-projektet Fossilfritt 2030 – Rena resan och Länstrafiken i Örebro län. "Du som blir utvald får låna en smart vikbar cykel som du kan bära med dig på tåget eller bussen", säger Felicia Elmström på Fossilfritt 2030 – Rena resan.

En man går med en vikcykel i handen på en tågperrong.

Läs mer och ansök här!

Resans första och sista sträcka kan vara en utmaning för den som pendlar med kollektivtrafik. Om hållplatsen ligger för långt från hemmet är det många som drar sig för att promenera. Samtidigt upplever bilpendlare ofta att de har ont om tid för både träning och avkoppling. Därför erbjuder nu projektet Fossilfritt 2030 – Rena resan tillsammans med Länstrafiken i Örebro en chans till kombinationspendling.

­– Vi människor behöver en halvtimmes motion per dag för hälsans skull, och den som cyklar en del av arbetspendlingen får enklare ihop sina 30 minuter, säger Felicia Elmström, delprojektledare i Fossilfritt 2030 – Rena resan.

40 testcyklister

För att bli utvald behöver du anmäla sig via projektets hemsida. Deltagarna väljs sedan ut utifrån olika kriterier. I första hand riktar sig erbjudandet till länsbor som idag gör sin resa med bil. Cykeln som testresenärerna får låna är vikbar och den kan bäras med ombord på tåg och buss. Förutom lånecykeln erbjuds de utvalda testpersonerna ett resekort från Länstrafiken som gäller i hela länet i en månad. Kortet kan användas på både tåg och buss.

– I stället för att du kör själv kan du sitta på bussen och koppla av, läsa eller hålla kontakt med nära och kära, säger Sandra Lee, sektionschef marknad på Länstrafiken i Örebro län.

En del av något större

Testkampanjen där deltagare får kombinera vikcykel och kollektivtrafik är en del av EU-projektet Fossilfritt 2030 – Rena resan, som drivs av Region Örebro län. Projektet jobbar med olika insatser för att öka det hållbara resandet i östra Mellansverige.

Projektet får stöd från den Europeiska regionala utvecklingsfonden samt från Region Örebro län, Region Sörmland, Region Östergötland och Biodriv Öst. I Örebro län delfinansieras projektet även av Örebro kommun, länsstyrelsen i Örebro län, Örebro universitet, Karlskoga kommun och Kumla kommun.

Felicia Elmström

Utvecklingsledare energi- och klimatrådgivning

Hat Ihnen dieser Inhalt weitergeholfen?

Zuletzt aktualisiert: Dienstag, 7. Februar 2023