Region Örebro bezirk Region Örebro bezirk

Ny musik skapas i gruvmiljö och på folkhögskola

Veröffentlicht: 2023-04-19 08:44

Johannes Thorell och Linnea Landström är två av fyra musiker valts ut till de nystartade musikresidensen i Örebro län. Under tolv dagar i maj skapar de ny musik vid Ställbergs gruva och Karlskoga folkhögskola.

Klubb Bubbla på Nya China. 8 novmber 2022. På bild: Emelie Sjöström.Poesi kan vara brevet du skrev men aldrig skickade till din hemliga kärlek i skolan, eller ett språkmaterialistiskt experiment om E-nummer i mat. Det kan vara kopierat i smyg på jobbet eller tryckt i böcker av landets största förlag. Det kan vara skrivet av en professor, eller uppdiktat av en tvååring som sitter uttråkad i en kundvagn och leker med förbipasserande ord. Det kan huggas i sten eller ropas ut över ett torg och försvinna.Klubb Bubbla ställer allt detta på samma scen, och ställer inte det ena ovanför det andra. Därför är det estradpoesins vardagsrum. Här ser du vinnare från Poetry Slam-SM, debutanter från bokförlagen, och kanske någon från ditt kvarter

Emelie Sjöström. Foto: Terése Classon Sundh

– Musikbranschen känner fortsatt av pandemins spår, med residensen vill vi ge professionella musikskapare en möjlighet till arbetsro och musikalisk utveckling, säger Isak Bergström som är utvecklingsledare inom musik hos Region Örebro län. Det känns det bra att tillsammans med Ställbergs gruva och Karlskoga folkhögskola kunna erbjuda plats till dessa spännande musikskapare som tillsammans representerar en stor genrebredd och har vitt skilda musikaliska uttryck, avslutar Isak.

De fyra musiker och kompositörer som valts ut är Em Silén från Hägersten, Linnéa Landström från Örebro, Emelie Sjöström från Örebro och Johannes Thorell från Örebro.

Experimentella slagverkssolon och elektroakustiskt

Till Karlskoga folkhögskola kommer Emelie Sjöström som är en klassiskt skolad, gränsöverskridande slagverkare och Johannes Thorell, saxofonist som studerat klassisk musik vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm och Conservatorium van Amsterdam. Johannes ser fram emot att arbeta i folkhögskolans rofyllda miljö:

– Residenset är en fantastisk möjlighet att fokuserat kunna arbeta med sitt musikerskap och mer specifikt att utveckla mitt arbete med elektroakustisk musik, säger Johannes.

Jazz och folkmusik

Linnea Landström är kompositör och musiker bosatt i Örebro med bakgrund inom bland annat konstmusik och körmusik. Under sin vistelse i Ställberg ska hon fokusera på kompositionsarbete för projektet Den blomstertid nu somnar där jazz- och folkmusik möts med utgångspunkt från kyrkomusik och sakrala texter.

– Som nybliven, frilansande kompositör och musiker är residenset ovärderligt, både i förhållande till ekonomi, men framförallt att få tid och utrymme att arbeta i lugn och ro. Jag har besökt Ställbergs gruva två gånger tidigare och blivit lika fascinerad varje gång. Fascinerad av platsen men också människorna. I den karga miljön ligger det en vänlighet i luften, som fluffig bomull på betong, säger Linnea.

Den 27 maj finns det möjlighet att njuta av den nyskrivna musiken då Ställberg bjuder in till säsongspremiär med konsert, konst, poesi med mera.

Fakta

Musikresidensen genomförs i samarbete mellan Region Örebro län, Ställbergs gruva och Karlskoga folkhögskola.

Plats och konstnär

Karlskoga folkhögskola:

• Musiker Emelie Sjöström, Örebro, slagverk
  • Musiker Johannes Thorell, Örebro, saxofon

The non Existent center, Ställbergs gruva:

• Kompositör och musiker: Em Silén, Hägersten, med projektet XTC in the XIV
  • Kompositör och musiker: Linnea Landström, Örebro

Residensperiod Karlskoga folkhögskola

8-19 maj 2023. 12 dagar.

Residensperiod Ställbergs gruva

15-27 maj 2023. 12 dagar.

Konsert Ställbergs gruva

27 maj 2023. Säsongsöppning Ställbergs gruva. En heldag vi Ställbergs gruva med poesiuppläsning, konsert, konst med mera

Öppning 27 maj - Ställbergs Gruva (stallbergsgruva.se)

Hat Ihnen dieser Inhalt weitergeholfen?

Zuletzt aktualisiert: Montag, 24. April 2023