Region Örebro bezirk Region Örebro bezirk

Så firas Dansens dag i Örebro län

Veröffentlicht: 2022-04-27 17:00

Dans är bra för både den fysiska och psykiska hälsan; den ger oss bättre kondition, kroppskontroll och koncentrationsförmåga. Inför Dansens dag har Region Örebro län laddat upp med både koreografier och uppträdanden för att inspirera fler att dansa.

Loke Wadström, Joline Holmvall, William Jörnegren, Emma Hägerman och Ada Haile.

Dansens dag, den 29 april, närmar sig. Det är en temadag som återkommer varje år för att lyfta dans som konstform. Som en del av firandet finns nu en danskoreografi för utlärning på Dans i Örebro läns Youtube-kanal.

Dansen vänder sig framför allt till elever i förskoleklass och årskurs 1-3 och ska engagera till mer dans i skolan. Dansen är enkel att lära sig och kan bland annat dansas i klassrummet, idrottshallen eller på skolgården.

- Jag har arbetat med barn under en längre tid och har sett hur dansen påverkat dem till att må bättre. Dansarna i videon är unga och bra förebilder för barnen. Vi hoppas att filmen kan bidra till mer dans- och rörelseglädje i länet, säger koreografen och dansläraren Emma Hägerman.

Dansen framförs av dansarna Loke Wadström, Joline Holmvall, William Jörnegren och Ada Haile.

Dansturnén i tre kommuner

För den som vill se mer dans blir det tre tillfällen i länet den 29 april. Då kommer en dansgrupp turnera med ett performanceverk i Karlskoga, Örebro och Hallsberg. Det är scenkonstgruppen Johanssons Pelargonier och dans som visar upp POST WEDDING DEPRESSION, ett generöst och hejdlöst kostymdrama för alla åldrar. Föreställningen djupdyker i lust, femininitet och drömmen att stå brud. Dansarna rör sig genom square dance, postmodern dans och foxtrot där alla får vara med.

11.30 Torget, Karlskoga
15.00 Kulturkvarterets entré, Örebro
17.15 Utegården vid Ungdomshuset Kuben, Hallsberg

Arrangeras i samverkan mellan Region Örebro län och Dansscen Örebro, Örebro kommun, Karlskoga Kulturskola, Karlskoga kommun och Hallsbergs kulturskola, Hallsbergs kommun.

Lär dig dansa tillsammans med Emma!

Hat Ihnen dieser Inhalt weitergeholfen?

Zuletzt aktualisiert: Dienstag, 7. Februar 2023