Den här webbplatsen använder kakor (cookies). Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Vad är kakor?

Förskrivningsprocessen

Innan du får ett hjälpmedel föregås det ofta av en förskrivningsprocess

Behovet upptäcks
Behovet upptäcks
Kontakt tas med en förskrivare (arbetsterapeut, logoped, sjukgymnast eller sjuksköterska) inom kommun, habilitering eller landsting.

Behovet kartläggs av förskrivare
Behovet kartläggs
Behovsanalys görs tillsammans med förskrivaren, helst i den miljö där behovet finns.

Val av hjälpmedel
Val av hjälpmedel
Utifrån behovsanalysen görs en hjälpmedelsbeställning enligt Hjälpmedelsguide och behovstrappor.

Inlärning
Inlärning
Hjälpmedlet provas in och finns det behov av stöd vid fortsatt inlärning och träning görs det en plan för det.

Uppföljning
Uppföljning
Förskrivaren gör en uppföljning för att se hur hjälpmedlet används, hur ofta det används och om det ger den effekt som det var tänkt. Är inte behovet tillgodosett görs en ny behovsanalys. Befintligt hjälpmedel kan kanske anpassas eller så prövas ett annat.

Underhåll och teknisk service
Underhåll och teknisk service
Ett hjälpmedel ska underhållas och skötas enligt bruksanvisning. Då ett hjälpmedel går sönder eller behöver anpassas lämnas det till Centrum för hjälpmedel för reparation.

Illustrationer: Majsan Sundell


Sid-funktioner och -information

Sidan granskades den 1 december 2017

Innehållsansvarig: Michael Söderlind

Publicerad av Ulrika Friberg