Nattstopp ska göra det tryggare att resa med buss

Den här webbplatsen använder kakor (cookies). Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Vad är kakor?

Nattstopp ska göra det tryggare att resa med buss

Med start i sommar inför Region Örebro län så kallade nattstopp inom stadstrafiken i Örebro. Det innebär att den som reser på sena kvällar och nätter har möjlighet att stiga av bussen mellan två hållplatser.

- Vi vet att det finns resenärer som känner en otrygghet när de reser på nätterna och det vill vi göra någonting åt genom att göra promenaden mellan bussen och hemmet så kort som möjligt, säger Mats Gunnarsson (MP), ordförande i region Örebro läns samhällsbyggnadsnämnd.

Nattstoppet som samhällsbyggnadsnämnden i dag fattade beslut om innebär att den som reser med Länstrafiken i Örebro mellan klockan 21.00 och 04.00 kan be bussföraren att stanna mellan två hållplatser. Om den önskade platsen lämpar sig för ett stopp blir resenären avsläppt där.

Bussen ska vara till för alla

- Många, framförallt kvinnor, upplever att det är otäckt att vistas utomhus på nätterna. Om vi kan underlätta för dem genom att stanna bussen närmare deras hem vill vi prova det. Vårt mål är att bussen ska vara ett alternativ för alla, när som helst på dygnet, säger Mats Gunnarsson.

Nattstoppet införs på försök i 18 månader från och med juni 2018. Om försöket faller väl ut kan det bli en permanent lösning som gäller för hela länet.

Fakta: Nattstopp i korthet

  • Nattstoppet gör det möjligt för resenärerna att stiga av mellan två hållplatser.
  • Nattstoppet gäller mellan klockan 21.00-04.00.
  • Nattstoppet gäller för den som reser ensam.
  • Nattstoppet genomförs på försök i 18 månader med start i juni 2018.
  • Resenären frågar föraren redan vid påstigning om det är möjligt att kliva av mellan två hållplatser.
  • Föraren avgör om det är lämpligt att stanna på önskad plats med tanke på trafiksäkerhet med mera.
  • Bussen stannar bara längs linjesträckningen.
  • Avstigning sker endast genom de främre dörrarna.

Sid-funktioner och -information

Sidan granskades den 23 januari 2018

Innehållsansvarig: Carl Olsson

Publicerad av Carl Olsson