Den här webbplatsen använder kakor (cookies). Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Vad är kakor?

Den 26 maj är det EU-val i Sverige

Hur påverkar EU vår region? Gordon Hahn, utvecklingsledare vid internationella frågor på Region Örebro län, reder ut hur du som medborgare påverkas av besluten som tas på EU-nivå.

Den 26 maj är det val till Europaparlamentet och därmed dags att välja de som ska representera medborgarna i parlamentet under de kommande fem åren.

Men vad innebär det för oss lokalt? Gordon Hahn tycker det är viktigt att visa att EU inte är så långt borta som det kan uppfattas.

– EU är inte där borta. Vi är en del av EU och det som beslutas i EU är ju vi. Precis som vi är en del av Sverige  och en del av Örebro, säger han och fortsätter:

– Cirka 60 procent av det som beslutas i EU har en direkt påverkan på det regionala lokala genomförandet.  samma beslut som tas på EU-nivå tas också upp i regionerna och i kommunerna. I princip allt som beslutas på EU-nivå, alla lagstiftningar och direktiv och program, ska någonstans genomföras. Och det är ju på den lokala och regionala nivån.

Sjukvård är ett exempel på en fråga som egentligen inte är en EU-fråga, men som ändå har stor påverkan från EU.

– Man säger att sjukvård inte är en EU-kompetens, eftersom det ligger hos nationerna och hos oss på regionerna.  men det är mängder av lagstiftningar som berör sjukvård som går den vägen.

– Patientrörlighetsdirektivet är kanske det viktigaste. Har vi rätt till samma vård i Örebro som man har i Hamburg och hur ser det annars ut?

Viktigt transportlän

Forskning, innovation och regional utveckling är däremot frågor som tydligare kan kopplas till EU. Örebro län är ett viktigt område inom transportsektorn och mer än två tredjedelar av Sveriges befolkning bor inom 30 mils radie från Örebro. Örebro ingår nämligen i det transeuropeiska transportnätet där EU har identifierat Örebro som ett viktigt område.

Felaktig diskussion

Därför ser man också att flera av EU-projekten inom Region Örebro län är kopplade till transportsektorn. Gordon Hahn menar att frågorna handlar om betydligt mer än storleken på frukter och grönsaker.

– Det är ju en felaktig diskussion om böjda gurkor och för små jordgubbar, men det handlar om transporter och att den som transporterar ska veta hur många gurkor som får plats i varje kvadrat kubikmeter. Är de för böjda får du inte tillräckligt mycket frakt med dig på vägarna.

– Alla såna direktiv är sånt som parlamentet är med och beslutar om, säger han.


Sid-funktioner och -information

Sidan granskades den 21 maj 2019

Innehållsansvarig: Oskar Schriever-Abeln

Publicerad av Carl Olsson