Den här webbplatsen använder kakor (cookies). Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Vad är kakor?

Uteblivet besök och sent återbud kostar

Komma ihåg att omboka eller avboka ditt besök i god tid, gärna så fort som möjligt, men minst 24 timmar innan besöket.

För att omboka eller avboka din tid kan du dygnet runt använda klinikens e-tjänster, ”Kontakta oss” eller ” Mina bokade tider - av och omboka tid Tandvården”.
Du kan också ringa till din klinik under våra telefontider.

Om du inte kommer till den bokade tiden får du betala.
För barn och ungdomar med fri tandvård kostar det 300 kr och för vuxna 500 kr. Gäller tiden behandling under narkos är kostnaden 900 kr.

Om du avbokar när det är mindre än 24 timmar kvar till besöket kostar det 200 kr för barn och ungdomar med fri tandvård, 350 kr för vuxna och 900 kr om tiden gäller behandling under narkos.

Om ditt besök blir inställt och vi inte hinner nå dig

Om ditt besök blir inställt samma dag på grund av att din behandlare blir hastigt sjuk, försöker vi alltid att kontakta dig så fort som möjligt. Vi erbjuder då en tid hos en annan behandlare på kliniken eller bokar en ny tid.

Om vi inte lyckas nå dig och du kommer till kliniken, kan du få ett presentkort på 500 kr för vuxna (24 år och äldre) och 300 kronor för barn/unga/regionens tandvårdsstöd/asylsökande.
Presentkortet kan användas som betalning av tandvård eller tandvårdsprodukter inom Folktandvården Region Örebro län.
Det är verksamhetschefen på kliniken som avgör om du har rätt till presentkortet.


Vanliga frågor och svar

 

Varför tar ni betalt när patienter uteblir eller lämnar sent återbud?
Om det kostar att utebli eller lämna ett sent återbud så är det fler som hör av sig i god tid vid förhinder. Detta gör att vi hinner erbjuda tiden till någon annan och på så sätt minskar våra köer.

Vem bestämmer att jag måste betala för mitt sena återbud eller när jag uteblir?
Det är verksamhetschefen på kliniken som tittar på orsaken till ditt sena återbud eller ditt uteblivande. Sedan bestämmer verksamhetschefen om du måste betala eller inte.

Hur överklagar jag min faktura när jag uteblivit eller lämnat ett sent återbud?
Så snart du får fakturan via posten tar du kontakt med kliniken genom vår e-tjänst ”Kontakta oss" eller via telefon.


Sid-funktioner och -information

Sidan granskades den 25 juni 2019

Innehållsansvarig: Christer Ohlsson