Stödgrupper för barn och unga i sorg när någon nära har dött

När det inträffar ett dödsfall i familjen blir ingenting sig likt. Då kan det vara en hjälp att träffa andra som förlorat någon. Alla barn och unga i sorg är välkomna att delta i våra stödgrupper, oavsett vad orsaken till dödsfallet är.

Sorg är kanske inte bara tårar utan kan också vara ilska över det som hänt. Man kan vara känsligare än vanligt och ha lättare för att bli irriterad och arg. Tillsammans pratar vi om vad som hänt, vad som blivit annorlunda och vad som hjälper i sorgen.

Åldersindelade grupper
Stödgrupperna erbjuds för barn och unga mellan 6-25 år i Örebro län. Grupperna görs så åldersindelade som det är möjligt och har upp till åtta deltagare. Den tid som passerat efter dödsfallet kan variera, från några månader upp till flera år.

Vad gör vi på gruppträffarna?

Vid gruppträffarna blir det aktiviteter och övningar kring olika teman. Exempel på teman är minnen, känslor, vad som hjälper i sorgen och vad som är annorlunda.

Vilka är vi som anordnar stödgrupperna?

Stödgrupperna anordnas av Onkologiska, Geriatriska och Kirurgiska kliniken på USÖ i samarbete med Sjukhuskyrkan och Svenska kyrkan.

Särskilt utbildade gruppledare

Gruppledarna är särskilt utbildade för att kunna vara ett stöd för barn och unga i sorg. Vi tar kontinuerligt emot intresseanmälningar och kommer att träffa varje deltagare enskilt tillsammans med en vårdnadshavare/vuxen innan grupperna startar, för att ge information och svara på frågor.

Kontakter

Är du intresserad av att vara med? Kontakta oss

Hanna Berge-Kleber

Kurator, Geriatriska kliniken USÖ