Lägesbild corona vecka 34: Scenarier visar på ökad smittspridning i höst

Publicerad: 2021-08-24 15:02

Smittspridningen av covid-19 fortsätter öka i Örebro län. Under vecka 33 testades cirka 190 personer positivt för covid-19. Det kan jämföras med cirka 160 fall veckan innan.

– Att fortsätta följa de grundläggande råden är viktigt för att bromsa den ökade smittspridning vi nu ser. Vi kan träffa våra nära vänner, men stanna hemma från arbete och sociala aktiviteter vid symtom och då testa sig. Det gäller även fullvaccinerade, säger Gunlög Rasmussen, smittskyddsläkare i Region Örebro län.

Folkhälsomyndigheten har nyligen publicerat uppdaterade scenarier som pekar på fortsatt ökad smittspridning i höst. Orsakerna är högre smittsamhet hos deltavarianten samt ökade kontakter mellan människor. Det finns även en ökad risk för utbrott i ovaccinerade grupper.

– Helt centralt är verkligen att alla som har möjlighet vaccinerar sig. Särskilt angeläget är det för alla som arbetar inom äldreomsorg, hälso- och sjukvård samt inom skola. En hög vaccinationstäckningsgrad i hela befolkningen är en förutsättning för att kunna återgå till ett normalläge, säger Gunlög Rasmussen.

Regionen lägger stora resurser på smittspårning

Regionen fortsätter att lägga stora resurser på smittspårning och även rutiner kring lättillgänglig provtagning som del i smittspårning, framför allt vid fall i skolmiljö där många ovaccinerade samlas.

– Om en hel klass behöver testas finns det möjlighet att dela ut provtagnings-kit i skolan, men det är fortfarande vårdnadshavare/elev som ansvarar för testningen hemma och att lämna in provet. För detta krävs e-legitimation och därför uppmanar vi alla föräldrar och barn över 12 år att skaffa det, säger Gunlög Rasmussen.

Antalet provtagningar ökade från 3 100 vecka 32 till 3 800 förra veckan. Andelen positiva fall av covid-19 ligger kvar på cirka 5 procent.

Fyra patienter med covid-19 vårdas på sjukhus i regionen, varav två på intensivvårdsavdelning.

82 procent i regionen har fått dos 1

Vaccinationsarbetet fortsätter och nu har 205 779 personer i regionen fått dos 1. Det är drygt 82 procent av befolkningen. 181 492 personer har fått dos 2, vilket är 73 procent.

– Vi vaccinerar med full kraft i cirka två veckor till på alla vaccinationsnoder. Sedan börjar vi fasa ut då Conventum stänger. Vi slutar även att ge Pfizer som dos 1. Vi räknar och sparar så att alla som fått ett visst vaccin ska få det som dos 2. Vi kommer att gå över till vaccination med Modernas vaccin, Spikevax som är lättare att hantera och har bättre hållbarhet, säger Inger Nordin Olsson, regional vaccinationssamordnare.

Samverkan med gymnasieskolorna

Vaccinationsmottagningarna samverkar med gymnasieskolorna i länet för att på bästa sätt vaccinera så många elever som möjligt. Samarbetet löses lokalt utifrån vad som är smidigast för dos 1 och den sedan inplanerade dos 2. Universitetet öppnar upp nu. Det är en stor mötesplats för yngre samt därmed även för smitta. Samarbete pågår och alla studenterna erbjuds vaccination i länet, både dos 1 och 2. Vaccinationsmålet är 90 procent i alla åldersgrupper.

– Vi har nått långt, men vi är inte i mål. Vissa yngre åldersgrupper släpar tyvärr efter, så häng på nu och vaccinera er! Vi har cirka 40 000 ovaccinerade för att nå målet. Är du en av dom så ta chansen nu. Prata med och informera dina vänner och bekanta om vikten och värdet av vaccination, säger Inger Nordin Olsson.

Rekommendationer som fortfarande gäller:

• Håll avstånd till andra, både inomhus och utomhus.
  • Umgås smittsäkert med andra, helst utomhus.
  • Stanna hemma, även om du bara känner dig lite sjuk.
  • Följ rekommendationer vid inresa till Sverige. Var vaksam på symtom.
  • Testa dig och stanna hemma, även vid milda symtom.
  • Arbeta hemifrån om det finns möjlighet.
  • Vaccination: skydda dig själv och andra.
  • Tvätta händerna ofta med tvål och vatten.

Senast uppdaterad: den 24 augusti 2021