Har du förlorat någon genom självmord?

Publicerad: 2024-04-26 15:22

Att mista någon i suicid är djupt smärtsamt och ofta upplevs en stor ensamhet i situationen. När det värsta har hänt finns det flera aktörer i Örebro län som erbjuder stöd.

En livboj. I bakgrunden går solen ner i sjön.

Samtalsstöd i det akuta skedet

Mobil resurs suicidprevention är ett team inom hälso- och sjukvården som är vana att möta människor som förlorat en närstående genom suicid. Teamet har kunskap och erfarenhet av att möta människor i sorg. De ger information och vägleder vid behov till annat eller mer långvarigt stöd. Samtalen är kostnadsfria och du pratar om det du behöver. Du kan få enskilda samtal eller samtal tillsammans med familjen. Finns det barn i familjen kan teamet även samtala med dem.

Mobil resurs suicidprevention möter dig när det värsta precis har hänt.

Sorgegruppen när det gått en tid

När det har gått en tid finns sorgegrupp för dig som mist någon i suicid. Sorgegruppen är för dig som är bosatt i Örebro län och är över 18 år. Din relation till den avlidne eller hur lång tid det har gått sedan dödsfallet spelar ingen roll. Fokus ligger på sorgearbetet och dina upplevelser. Gruppen leds av en kurator från Region Örebro län samt en diakon från sjukhuskyrkan. Även sorgegruppen är kostnadsfri.

Tveka inte att höra av dig, du behöver inte göra det här ensam❤

Hör du av dig

För mer information om kontaktuppgifter och länets efterlevandestöd vid suicid/självmord hittar du här: Efterlevandestöd vid självmord, Örebro län - 1177

Sorgen efter den som inte orkade leva - Betaniastiftelsen