Du är på Region Örebro läns webbplats.

Region Örebro län Region Örebro län
Sök

Se till så att du förstår

När du är hos läkare eller träffar annan vårdpersonal är det viktigt att du förstår vad som sägs och vad det innebär. Vårdpersonalen ska se till att du förstår informationen, till exempel hur läkemedel ska tas. Det viktigaste kan du be att få nedskrivet. Du kan också ta med dig en anhörig eller närstående som kan hjälpa dig.

Behöver du tolk?

Har du svårt att förstå eller tala svenska kan du be att få hjälp av en tolk. Det gäller även om du har en hörselnedsättning, synnedsättning eller dövblindhet och behöver tolk.

Tala om att du behöver tolk när du bokar ditt vårdbesök och vilken sorts tolk du behöver. Har du bokat via e-tjänst behöver du höra av dig i god tid innan besöket för att berätta att du behöver tolk.  

Tolken har tystnadsplikt. Det betyder att hen inte får berätta något om dig för någon annan. Det kostar dig ingenting att ha tolk eller teckenspråkstolk under ditt vårdbesök.

Tolkning till mitt språk (1177.se)

Tolktjänster vid funktionsnedsättning (1177.se)

Det är alltid bra att förbereda sig inför ett besök i vården, det gäller även vid ett videosamtal. 

  • Se till att ha en vara på en plats med bra internetuppkoppling.
  • Koppla upp dig i god tid innan videosamtalet ska börja, så att du vet att allt fungerar som det ska.
  • Se till att du befinner dig i en ostörd miljö när du har ett videosamtal. Det är både för din egen skull och för att den du pratar med ska höra vad du säger. Det är också bra med tanke på sekretessen.
  • Försäkra dig om att det är ljust runt omkring dig så att den du pratar med kan se dig.
  • Ställ kameran så att den är i nivå med dina ögon. Då kan den du pratar med se dig rakt framifrån och kan titta dig i ögonen.
  • Det kan vara bra att använda ett headset, om du behöver anteckna.
  • Försök att hålla dig stilla. Bildkvalitén blir till exempel mycket sämre av att du går omkring.
  • Använd mobilens lampa för att det ska synas bättre om du ska filma någonting som är trångt och mörkt, till exempel inne i ett öra.

När ni är flera personer som sitter på samma plats och ska delta i ett videomöte är det oftast enklast att använda en dator med webbkamera. Då kan alla se varandra. Men det går också att använda appen Digitala mottagningen i mobiltelefonen.

  1. Du får en påminnelse via SMS strax innan din bokade tid
  2. Då surfar du till adressen https://se.visibacare.com/region-orebro och väljer "Mina ärenden"
  3. Logga in med din e-legitimation
  4. Välj aktuellt besök och vänta på att vi startar ditt digitala vårdbesök.
  5. Testa din uppkoppling via bredbandskollen

  1. Ladda ner appen "Digital mottagning" till din mobiltelefon:

    google play höjd 40.pngappstore-lrg.png

    Till android
    Till iPhone/iPad

  2. Du får en påminnelse via SMS strax innan din bokade tid
  3. Då går du in i appen och väljer "Mina ärenden"
  4. Logga in med din e-legitimation
  5. Välj aktuellt besök och vänta på att vi startar ditt digitala vårdbesök.

E-legitimation för åldern 13-17 år

Från den dag som barnet fyller 13 år kan föräldrar och vårdnadshavare inte längre logga in och göra sina barns vårdärenden. 

Barnet behöver därför en egen e-legitimation för att logga in. 

Freja e-ID Plus är en gratis, svensk e-legitimation

Vi rekommenderar barn och unga mellan 13 och 17 år att skaffa Freja e-id Plus. Den här e-legitimationen kräver inte att förälder eller vårdnadshavare följer med barnet, utan barnet kan på egen hand gå till ett ombud för att skaffa det. 

Så här skaffar du Freja e-ID Plus (Freja+)

Mobilt bank-id och mobilt säkerhets-id

Mobilt bank-id och mobilt säkerhets-id ser likadana ut på din mobiltelefon. Det är inte alltid lätt att veta vilken typ av e-legitimation du har. 

Med ett mobilt säkerhets-id kan du inte logga in på 1177.se. För detta krävs mobilt bank-id. 

Vissa banker utfärdar mobilt bank-id till ungdomar under 18 år, men inte alla. Kontrollera med din bank vad som gäller!

Så här beställer du mobilt bank-id

Det är alltid bra att förbereda sig inför ett besök i vården, det gäller även vid ett videosamtal. 

  • Se till att ha en vara på en plats med bra internetuppkoppling.
  • Koppla upp dig i god tid innan videosamtalet ska börja, så att du vet att allt fungerar som det ska.
  • Se till att du befinner dig i en ostörd miljö när du har ett videosamtal. Det är både för din egen skull och för att den du pratar med ska höra vad du säger. Det är också bra med tanke på sekretessen.
  • Försäkra dig om att det är ljust runt omkring dig så att den du pratar med kan se dig.
  • Ställ kameran så att den är i nivå med dina ögon. Då kan den du pratar med se dig rakt framifrån och kan titta dig i ögonen.
  • Det kan vara bra att använda ett headset, om du behöver anteckna.
  • Försök att hålla dig stilla. Bildkvalitén blir till exempel mycket sämre av att du går omkring.
  • Använd mobilens lampa för att det ska synas bättre om du ska filma någonting som är trångt och mörkt, till exempel inne i ett öra.

Så avbokar du via appen Digital mottagning

  1. Öppna appen "Digital mottagning" i din mobiltelefon:
    Appikon_DigitalMottagning.png
  2. Välj "Mina ärenden" och logga in med e-legitimation.
  3. Öppna det vårdmöte du vill avboka. Längst ner hittar du "avboka besöket":
    Besoksvy_appen.png

Behöver du tolk?

Har du svårt att förstå eller tala svenska kan du be att få hjälp av en tolk. Det gäller även om du har en hörselnedsättning, synnedsättning eller dövblindhet och behöver tolk.

Tala om att du behöver tolk när du bokar ditt vårdbesök och vilken sorts tolk du behöver. Har du bokat via e-tjänst behöver du höra av dig i god tid innan besöket för att berätta att du behöver tolk.  

Tolken har tystnadsplikt. Det betyder att hen inte får berätta något om dig för någon annan. Det kostar dig ingenting att ha tolk eller teckenspråkstolk under ditt vårdbesök.

Tolkning till mitt språk (1177.se)

Tolktjänster vid funktionsnedsättning (1177.se)

  1. Du får en påminnelse via SMS strax innan din bokade tid
  2. Då surfar du till adressen https://se.visibacare.com/region-orebro och väljer "Mina ärenden"
  3. Logga in med din e-legitimation
  4. Välj aktuellt besök och vänta på att vi startar ditt digitala vårdbesök.
  5. Testa din uppkoppling via bredbandskollen

  1. Ladda ner appen "Digital mottagning" till din mobiltelefon:

    google play höjd 40.pngappstore-lrg.png

    Till android
    Till iPhone/iPad

  2. Välj den mottagning du vill boka tid på
  3. Välj tid
  4. Logga in med din e-legitimation för att boka tiden
    (om det är första gången du använder tjänsten får du fylla i dina uppgifter under "Min profil")
  5. Du får en påminnelse via SMS strax innan din bokade tid
  6. Då går du in i appen och väljer "Mina ärenden"
  7. Logga in med din e-legitimation
  8. Välj aktuellt besök och vänta på att vi startar ditt digitala vårdbesök.

  1. Ladda ner appen "Digital mottagning" till din mobiltelefon:

    google play höjd 40.pngappstore-lrg.png

    Till android
    Till iPhone/iPad

  2. Du får en påminnelse via SMS strax innan din bokade tid
  3. Då går du in i appen och väljer "Mina ärenden"
  4. Logga in med din e-legitimation
  5. Välj aktuellt besök och vänta på att vi startar ditt digitala vårdbesök.

Digitala vårdbesök fungerar precis som fysiska besök, med den skillnaden att patienten, personalen från hälso- och sjukvården, och teckenspråkstolken befinner sig på olika platser och kommunicerar digitalt.

Det är hälso- och sjukvården som bokar teckenspråkstolk till det digitala vårdmötet.

Film om Digitalt vårdmöte med teckenspråkstolk

Ett digitalt vårdbesök är ett komplement till fysiska besök. Om ditt vårdbesök kommer att ske digitalt kommer du att få information om det i god tid innan ditt besök.  

Så här går ett digitalt vårdbesök till

  1. Ladda ner appen "Digital mottagning Region Örebro län" från App Store eller Google play.
  2. Välj "Mina ärenden" och fyll i dina uppgifter under "Min profil".
  3. Under ingången loggar du sedan in säkert med ditt mobila BankID.
  4. Välj aktuellt besök och invänta att vårdgivaren startar det digitala vårdbesöket.

Du får en påminnelse via sms i god tid innan ditt bokade besök. 

Det är hälso- och sjukvården som bokar teckenspråkstolk till det digitala vårdmötet.

Film om Digitalt vårdmöte med teckenspråkstolk

Se till så att du förstår

När du är hos läkare eller träffar annan vårdpersonal är det viktigt att du förstår vad som sägs och vad det innebär. Vårdpersonalen ska se till att du förstår informationen, till exempel hur läkemedel ska tas. Det viktigaste kan du be att få nedskrivet. Du kan också ta med dig en anhörig eller närstående som kan hjälpa dig.

När det är dags för vårdmötet

  1. Du får en påminnelse via SMS strax innan din bokade tid
  2. Då går du in i appen Digitala mottagningen och väljer "Mina ärenden"
  3. Logga in med din e-legitimation
  4. Välj aktuellt besök och vänta på att vi startar ditt digitala vårdbesök

Om du inte har använt appen Digital mottagning tidigare

  • I god tid före ditt vårdmöte, ladda ner appen "Digital mottagning" till din mobiltelefon:

    google play höjd 40.pngappstore-lrg.png

    Till android
    Till iPhone/iPad

  • Öppna appen och logga in med din e-legitimation

  • Appen kommer be dig att fylla i dina uppgifter under "Min profil". Gör det redan nu så sparar du tid. Det behöver du annars göra innan vårdmötet

Hade du nytta av innehållet på denna sida?

Senast uppdaterad: den 14 maj 2024