Region Örebo county Region Örebo county
Search

Länkar - kampanjtaggning för mätning i Matomo

Genom att markera upp, eller "kampanjtagga" länkar till innehåll på en webbplats eller intranät kan man enkelt ta ut rapporter över just den trafik som den här länken har genererat.

Kampanjtaggade länkar kan användas på många olika ställen:

  • i nyhetsbrev som skickas med e-post
  • inlägg i sociala medier
  • som QR-koder på pappersutskick eller broschyrer
  • bannerannonser
  • köpt exponering via sociala medier

Kort sagt: alla länkar som du vill kunna mäta inne i Matomo för att se om din kommunikationsinsats har gett den önskade effekten. 

Så här gör du för att märka upp (kampanjtagga) länkar

  1. Gå in i Matomo URL-builder

  2. Lägg in den länk (url) du vill märka upp i fältet "Website url". Obs! använd kortadress för sidan om detta finns!image6qrdf.png

  3. Döp kampanjen till något som gör att du kan identifiera denna i Matomo. Använd inte å, ä, ö, mellanslag eller specialtecken!

    Varje kampanj ska dessutom börja med en förkortning för din förvaltning för att vi ska kunna hålla isär våra olika initiativ:
    HS = hälso- och sjukvårdsförvaltningen
    RK = regionkansliet
    RS = regionservice
    RU = regional utveckling
    FTV = folktandvården
    imagemec3r.png
    Exempel: Nyhetsbrevet "Angeläget" skickas ut från hälso- och sjukvårdsförvaltningen. Namnet blir "HS_Angelaget"

  4. Används länken i flera kanaler samtidigt? (Till exempel både nyhetsbrev och inlägg på Facebook). Då kan du hålla isär trafiken från de olika kanalerna genom att tagga länken med "campaign source".

    Ange kanalen med en förkortning som du själv kan utläsa. Ej å, ä, ö, mellanslag eller specialtecken! 

    Exempel: Nyhetsbrevet "Angeläget" går ut via e-post och anges som  "epost". Samtidigt görs ett inlägg på Facebook med samma länk. Denna anges med "fb". 
    imagezjwqj.png

  5. Är kampanjen återkommande? Då kan du ha nytta av fältet "campaign content" för att hålla isär t ex olika editioner av ett nyhetsbrev. (Lämnas blankt om det inte behövs).

    Exempel: Nyhetsbrevet "Angeläget" kommer ut 1 gång i månaden. Vissa länkar återkommer och läsningen kan överlappa så vi vill veta om trafiken kom från nyhetsbrevet i januari eller februari. 

    Lösning: för länkarna i januaribrevet fyller vi i "jan" och för februaribrevet "feb".
    imagevz6fc.png

  6. Lämna resterande fält blanka
    Det finns tillfällen då man vill kunna mäta ännu mer specifikt, t ex olika annonser i samma kampanj. Kontakta då webbredaktion-hs@regionorebrolan.se för support.

  7. Klicka på "Generate URL" så visas din färdiga länk i fältet nedan, färdig att kopiera in exempelvis i ditt nyhetsbrev.
    imagee64i.png

Did the content help you?

Last updated: Monday, April 15, 2024