Arbets- och miljömedicin får ny verksamhetschef

Publicerad: 2022-06-27 18:24

Marcus Strömgren är ny verksamhetschef på Arbets- och miljömedicin, AMM. Han har tidigare jobbat inom Region Västmanland i drygt 20 år. ”AMM har ett väldigt intressant och brett uppdrag med flera regioner som uppdragsgivare. Det lockade mig att söka jobbet”, berättar han.

Marcus Strömgren, verksamhetschef på Arbets- och miljömedicin.

Marcus Strömgren, verksamhetschef på Arbets- och miljömedicin. Foto: Elin Abelson.

Att AMM har ett tydligt forskningsspår i sin verksamhet bidrog också till att Marcus Strömgren sökte jobbet där. Han har själv forskat inom socialt kapital för ledarskap och resurser för hållbar verksamhetsutveckling i hälso- och sjukvården. Det märks att ledarskap ligger honom varmt om hjärtat.

– Det finns likheter mellan vad jag som chef strävar efter och det uppdrag som AMM har, som innebär att göra ett förebyggande jobb så människor inte blir sjuka på grund av sitt arbete eller arbetsmiljön. Det är samma tanke jag har kring ledarskap och det drivs jag av, berättar han.

Marcus Strömgrens ledarskap bygger på att vara inlyssnande, diplomatisk och att ta in flera perspektiv.

– Jag vill vara en person som mina enhetschefer upplever att de kan gå till och känner förtroende för. Om vi har det på plats kommer vi att kunna göra ett bra arbete för vår verksamhet. Därtill är jag driven och arbetar för att ta oss i den riktning som vi har bestämt, säger han.

Bygga nätverk och skapa möjligheter

Inom AMM kommer Marcus Strömgren att ha ett större personalansvar än han har haft tidigare. De 40 medarbetarna har ett stort geografiskt upptagningsområde där även  regionerna i Södermanland, Värmland och Västmanland ingår.

– Målet är att skapa en bra verksamhet genom att hålla en hög kvalité så att våra uppdragsgivare känner stort värde, säger han.

Marcus Strömgren ser fram emot att generera möjligheter för verksamheten inom FoU samt hälso- och sjukvården. Efter omorganisationen befinner sig AMM i ett nytt sammanhang inom regionen och han tycker att det ska bli spännande att undersöka vilka samarbetsmöjligheter som det har skapat.

Senast uppdaterad: den 27 september 2022