Årets örebroare är barnläkaren Jonas Ludvigsson

Publicerad: 2022-06-13 11:14

Jonas Ludvigsson, barnläkare på Universitetssjukhuset Örebro, har utsetts till Årets örebroare 2021 av tidningen Nerikes Allehandas läsare. ”Jag tror att människor uppskattade att jag stod upp för forskningen”, säger han som en kommentar till priset.

Jonas Ludvigsson är Årets örebroare för sitt mångåriga arbete som läkare och forskare på absolut högsta nivå, alltid med barnen i fokus, samt för sitt mod att ta ställning i svåra etiska frågor.

Så lyder motiveringen för utmärkelsen som Årets örebroare 2021. Vinnaren Jonas Ludvigsson har en turbulent tid bakom sig. 2021 publicerade han och hans kollegor resultatet av en studie som visade på relativt låg risk för barn att bli svårt sjuka i covid-19. För det fick han utstå hat och hot på sociala medier och han valde att sluta forska om covid-19.

Att så många läsare av Nerikes Allehanda nu har valt att rösta fram honom till Årets örebroare gläder honom mycket.

– Det känns väldigt roligt. Detta är ju folkets pris. Nu är man väl ändå en riktig örebroare, även om dialekten från Linköping slår igenom ibland?

Varför tror du att du får priset?

– Jag tror att människor uppskattade att jag stod upp för vetenskapen när det blåste hårt i covid-debatten. Min forskning visade att barn sällan blev svårt sjuka av covid-19 och jag vet att det låg till grund för flera länders beslut att öppna skolorna eller som i Sveriges fall - att behålla skolorna öppna. Sedan hoppas jag också att jag fått någon röst av alla de familjer jag träffat på barnkliniken och på akuten i Örebro. Till sist kanske det blivit en och annan röst från grannarna (!) och några extra röster från ungdomarna (numera vuxna) som tack för de 18 år jag varit fotbollstränare i Latorps IF.

Jonas Ludvigsson började arbeta på barnkliniken i Örebro 1998. I dag jobbar han tre dagar i veckan på USÖ och två dagar i veckan som professor vid Karolinska institutet i Stockholm, där han bland annat handleder flera Örebro-läkare i deras forskning. Han sitter också med i en nationell SBU-utredning om behandling av könsdysfori och är ordförande för Örebro läkaresällskap.

Att Jonas Ludvigsson nu blir den tredje vårdanställda i rad inom regionen som får utmärkelsen Årets örebroare (de andra är hjärtläkaren Domingos Souza och smittskyddsläkaren Gunlög Rasmussen) tror han beror på den viktiga uppgift som läkare och annan vårdpersonal har i människors liv.

– För de flesta människor är hälsan oerhört viktig. Den ligger nära människors hjärta. Kanske är det därför vi i vården får så pass mycket uppskattning. Men jag tror det blir svårt för regionen att ta hem förstapriset nästa år om racerförare Marcus Ericsson, som nyligen vann Indy 500, nomineras!

Senast uppdaterad: den 13 juni 2022