Berglunda ambulansstation i Örebro är nu invigd

Publicerad: 2022-08-29 15:06

- Grattis alla invånare i Örebro län! Med dom orden invigde Andreas Svahn (S), regionstyrelsens ordförande, Berglunda ambulansstation på måndagen den 29 augusti.

En person klipper ett invigningsband framför en ambulans.

Andreas Svahn (S), regionstyrelsens ordförande.

Med den nya ambulansstationen kommer utryckningstiderna att minska till både den södra och västra länsdelen. Dessutom ligger den strategiskt nära flera olycksdrabbade vägsträckor på E18 och E20.

Men den nya byggnaden i sig kommer också att innebära ett lyft för personalen och arbetsmiljön.

- Utrymmen för övningar har stått högt på önskelistan i många år, berättar Erik Albinsson som är biträdande enhetschef. Nu har vi både en stor övningshall inomhus och lite skog utomhus att vara i och där finns plats för många att öva samtidigt. Det är ett stort lyft för hela verksamheten.

Den nya ambulansstationen kommer att vara igång fullt ut i oktober.

Bild ambulans 2 beskuren2.jpg

Senast uppdaterad: den 29 augusti 2022