Blivande läkaren Ylva vaccinerar mot covid-19

Publicerad: 2021-02-18 10:48

Ylva Zelleroth är en av drygt 1 100 timanställda som vaccinerar mot covid-19. För henne var det självklart att som läkarstuderande gå in och erbjuda sin hjälp för att på något sätt bidra i arbetet med att bekämpa pandemin.

Ylva Zelleroth läkarstuderande

Till vardags läser hon elfte terminen på Läkarprogrammet vid Örebro universitet, men gör just nu sin akutplacering i Värmland. Detta hindrar henne från att jobba på vardagar, men eftersom Region Örebro läns vaccinationsmottagningar har öppet både på kvällar och helger kan hon hoppa in och jobba fredagskvällar samt lördag och söndag med vaccinationsarbetet.

Självklarhet att hjälpa till

För Ylva var det en självklarhet att hjälpa till när hon såg annonsen på universitetets lärplattform.

– Jag tycker att det är självklart att hjälpa till. Det känns kul och givande att hjälpa till under pandemin som student. Jag vill kunna se tillbaka på den här pandemin som att jag var med och hjälpte till med det jag hade möjlighet till, säger Ylva.

Hon jobbar på vaccinationsmottagningen i Boglundsängen i Örebro och har hittills bara positiva saker att säga om sina arbetspass.

– De människor jag har träffat hittills, som kommer och får sin vaccindos, är väldigt hoppfulla och tacksamma. Man får väldigt mycket positiva möten med de som kommer och blir vaccinerade.

Välorganiserat och lätt att komma in i arbetet

Sedan Ylva blev uppringd av rekryteraren under julhelgerna så har allt gått väldigt smidigt och det har varit lätt att komma in i arbetet.

– Vi hade först en introduktionsdag där vi gick igenom hur vaccinering ska gå till. Sen hade vi också en introduktion på plats på mottagningen där vi gick igenom flödet. Allt är väldigt organiserat så det har varit lätt att komma in i det.

Fick tack av statsministern

Under vecka 7 deltog Ylva i ett digitalt möte med statsminister Stefan Löfven och socialminister Lena Hallengren tillsammans med Andreas Svahn, regionstyrelsens ordförande, Inger Nordin Olsson, regional vaccinationssamordnare och Lisbeth Iversen, som precis som Ylva jobbar extra som vaccinatör. Deltog gjorde också två andra regioner.

Som den enda deltagande student i mötet, beskriver Ylva mötet som intressant, trevligt och med en tacksam ton.

– Det var en bra stämning på mötet, kändes hoppfullt. Det var intressant att höra hur de andra regionerna har organiserat vaccinationsarbetet. Statsministern riktade ett stort tack till alla som ställer upp, både med vaccination och med alla logistiska utmaningar.

All hjälp är värdefull

Hon uppmanar alla som vill hjälpa till att inte tveka att anmäla sig, både om man har medicinska kompetenser eller kan jobba med administrativa uppgifter.

– Om man har lust och vill hjälpa till så, se över den möjligheten du har och sök! All hjälp är värdefull för att kunna avlasta de som jobbar heltid med det här.

Sök jobb på vaccinationsmottagning

Vi söker löpande personal till våra vaccinationsmottagningar.

Läs mer och ansök.

Senast uppdaterad: den 4 juni 2021