Covid-19 – Är du född 1957 eller tidigare - välkommen för en andra påfyllnadsdos

Publicerad: 2022-04-04 14:18

Under måndagen gick Folkhälsomyndigheten ut med rekommendationen om en andra påfyllnadsdos (dos 4) till personer som är 65 år i år eller äldre. Region Örebro län följer rekommendationerna och välkomnar nu personer födda 1957 och tidigare till vaccinationsmottagningarna.

Från och med i morgon tisdag kan länsbor som är 65 år i år och äldre få sin andra påfyllnadsdos (dos 4) på någon av länets vaccinationsmottagningar.

– Det här är en grupp invånare som har efterfrågat en ny påfyllnadsdos, så därför känns det bra att nu kunna erbjuda dem det, säger Ewa Slätmo, ordförande i styrgruppen för covidvaccination i regionen.

Bakgrunden till Folkhälsomyndighetens nya rekommendation är att det fortfarande är smittspridning i Sverige, och att den ökar i delar av Europa.

Risken att blir svårt sjuk i covid-19 ökar med åldern, och för många som är 65 år och äldre har det nu gått fyra månader sedan den första påfyllnadsdosen och därmed har skyddseffekten börjat avta. Dessa har således nytta av vaccinpåfyllning och ett ökat skydd mot allvarlig sjukdom.

– Vi uppmuntrar därför alla i den här åldersgruppen att ta en andra påfyllnadsdos om det gått minst fyra månader sedan senaste dosen. Våra vaccinationsmottagningar är redo att ta emot, och det går som vanligt bra att se öppettider och platser på 1177.se där man kan boka sin tid.

Det går också bra att boka tid till vaccination via telefontidbokningen på 019-602 80 00.

Liksom tidigare erbjuds även fortsatt drop-in i mån av tid.

– Det kommer även att finnas möjlighet att vaccinera sig på ett antal vårdcentraler i länet, aktuella datum finns publicerade på 1177.se och även lokalt på aktuell vårdcentral, säger Ewa Slätmo.

Dessa rekommenderas en andra påfyllnadsdos vaccin mot covid-19

• Personer födda 1957 eller tidigare.
  • Personer som bor på särskilt boende för äldre (SÄBO), har hemtjänst eller hemsjukvård.
  • Personer 18 – 64 år med Downs syndrom.

Observera att det för ovan angivna grupper ska ha gått fyra månader mellan påfyllnadsdos 1 (dos 3) och påfyllnadsdos 2 (dos 4).

• Personer över 18 år med immunbrist. OBS! Tre månader gäller mellan doserna för de med immunbrist.

Senast uppdaterad: den 27 april 2022