Dags för första valet

Publicerad: 2022-09-02 07:00

Den 11 september är det val till riksdag, kommun och region. Leva har träffat förstagångsväljarna Inez Schultz, Molly Seidlitz, Matilda Gerhardsson och Otto Orrvik för att höra deras tankar inför valet.

Bild på de fyra personerna i artikeln.

Molly Seidlitz, Matilda Gerhardsson, Otto Orrvik och Inez Schultz.

– Det är viktigt att rösta! Det är inte alla som har möjligheten att leva i ett samhälle med en fungerande demokrati, säger Inez Schultz.

– Det är viktigt att upprätthålla demokratin, säger Molly Seidlitz.

- Och det är bättre att rösta blankt än att inte rösta alls, konstaterar Matilda Gerhardsson.

Inför valet förbereder sig Inez Schultz, Molly Seidlitz, Matilda Gerhardsson och Otto Orrvik på lite olika sätt.

Jag kollar på debatterna och lyssnar på radio, berättar Inez Schultz.

– Jag känner att jag har rätt bra koll sedan tidigare, så jag kommer inte förbereda mig på något speciellt sätt, säger Otto Orrvik.

– Jag tänker gå igenom alla partiprogram och kolla vad de tänker och tycker, säger Matilda Gerhardsson.

- Jag bestämde mig för ganska länge sedan vad jag ska rösta på, men jag har ändå gjort Valkompassen* för att ha lite koll på hur mina värderingar står sig mot de olika partierna, säger Molly Seidlitz.

Jag har ingen speciell fråga som engagerar mig i regionvalet. Jag vet vad Region Örebro län jobbar med för områden, men det är ingen fråga som jag tycker är mycket viktigare än någon annan, säger Inez Schultz.

– När det gäller sjukvård exempelvis har jag fått många förmåner, som exempelvis gratis tandställning och glasögonbidrag, men jag har nog inte varit riktigt medveten om att det är skattepengarna som bekostar det. Jag har tagit mycket för givet, men så blev min mamma inlagd efter ett krampanfall en natt. På sjukhuset upptäckte de att hon hade en jättestor hjärntumör. Allt gick snabbt och efter tre dagar var tumören borta. Jag är otroligt tacksam över vården hon fick och över att hon kunde opereras utan att det kostade en massa pengar. Då var man glad att man bor i Sverige, tillägger hon.

– Jag tycker att vården är den viktigaste frågan i regionvalet, säger Molly Seidlitz.

– För mig är miljön den viktigaste frågan, säger Matilda Gerhardsson.

– Vården är viktigast för mig, men även Länstrafiken. Fast vården är större och berör betydligt fler, säger säger Otto Orrvik.

Just kollektivtrafik visar sig vara en fråga som engagerar.

– Det vore bättre om bussar faktiskt gick på landsbygden, än att bygga bussystem inne i stan som gör att bussarna går några minuter snabbare. Jag har aldrig hört någon klaga på att bussarna tar lång tid att åka med inne i stan. Det folk klagar på är att de är dyra och sena. Jag skulle vilja att det var billigare för alla att åka buss. Helst skulle det vara gratis. Då skulle folk välja bussen istället för att ta bilen, tror Molly Seidlitz.

– Jag reagerade när taxan höjdes och tiden man kunde åka minskade. De som bor på landet påverkas mer än vad jag gör. För mig är det bekvämt att kunna ta bussen istället för att cykla. För dem finns det inget val, konstaterar Inez Schultz.

Pratar ni mycket politik med era kompisar?

– Ja, vi pratar mycket politik och det kan bli en hel del diskussioner – i respektfull ton. Fast vissa kompisar undviker jag helt att prata politik med, säger Matilda Gerhardsson.

– Jag och en kompis har ett avtal om att vi inte ska prata politik. Vi har så olika politiska åsikter, så vår vänskap bygger på att vi inte pratar politik. Jag har andra vänner som gillar att diskutera, men vi diskuterar inte politik utifrån partier, utan mer ifrån sakfrågan, berättar Inez Schultz.

Tror ni att ni kommer att rösta på samma parti i valen till riksdag, kommun och region?

– Jag kommer rösta på olika partier. De olika valen fyller olika funktioner. Vissa frågor är viktigare på riksdagsnivå. Kommunalt och regionalt är kulturen en viktig fråga för mig. Jag håller på mycket med musik och spelar i orkestrar. Det är det jag gör förutom att gå i skolan. Ju mer pengar det satsas på kultur desto större möjligheter finns det att ordna konserter exempelvis. På riksdagsnivå tycker jag att klimatfrågan är viktig, säger Inez Schultz.

– Jag tror att jag kommer att rösta på olika partier, säger Matilda Gerhardsson.

– Jag vet att man kan göra det, men jag har inte tänkt på det, säger Molly Seidlitz.

– Jag tror att det kommer bli olika på varje nivå. Inget parti känns vettigt på allt, säger Otto Orrvik.

Inez Schultz, Molly Seidlitz och Otto Orrvik är övertygade om att de valfrågor som engagerar dem nu inte behöver vara lika viktiga längre fram i livet.

– Jag tycker kulturlivet är viktigt nu, men det är kanske för att jag är en del av det och önskar att andra ska få uppleva det jag gör. Jag vet inte vem jag kommer vara i framtiden och vilka frågor som kommer vara viktiga för mig då, säger Inez Schultz.

– Vilka frågor som är viktiga för mig skiftar hela tiden. Just nu är jag ju intresserad av kollektivtrafik eftersom jag är beroende av den. När jag blir ”vuxen-vuxen” kommer det nog att vara andra frågor som är viktigare, konstaterar Molly Seidlitz.

– Ja, man påverkas nog av vilken situation i livet man befinner sig i, fyller Otto Orrvik i.

– Fast för mig kommer nog miljöfrågan alltid vara aktuell, säger Matilda Gerhardsson.

Text och foto: Victoria Rydergård

*VALKOMPASSEN

Valkompassen är en tjänst på internet som brukar lanseras inför val. Genom att svara på frågor om politiska ställningstaganden får du veta vilket parti eller kandidat som ligger närmast dina egna åsikter.

Senast uppdaterad: den 2 september 2022