Digital mottagning för barn över 1 år med förkylning

Publicerad: 2021-12-03 10:11

Nu kan du som vårdnadshavare till barn från 1 år med förkylningssymtom söka vård via appen ”Digital mottagning”. Tiderna finns kvällstid och detta är ett led i att utveckla den digitala vården samt ge ökad tillgänglighet för barn med förkylningssymtom.

Från och med 1 december finns tider för barn över 1 år med förkylningssymtom i appen "Digital mottagning". Öppettiderna är helgfria vardagar på kvällstid. Det innebär att du som förälder kan boka ett digitalt videomöte istället för att ta dig  till exempelvis vårdcentralsjour eller akutmottagning med ditt sjuka barn.

Suzana Lucic är enhetschef på vårdcentralsjouren och berättar:

- Det är jätteroligt att vi kan hjälpa familjer på distans genom ett videomöte där vi kan bedöma och ge egenvårdsråd, samt vid behov hänvisa till fysisk vård. Vi hoppas att testet faller väl ut och att vi kan fortsätta att utveckla den digitala vården.

De som jobbar här är sjuksköterskor med erfarenhet av att bedöma barn från exempelvis BVC, vårdcentral eller barnmottagning. Besöket är kostnadsfritt.

Ladda ner appen Digital mottagning Region Örebro län via Google Play eller App Store. För att kunna logga in och använda appen behöver du ha ett BankID.

Detta är ett pilottest där målet är att utveckla Region Örebro läns digitala utbud även för barn.

Här kan du läsa mer om "Vårdcentralernas digitala mottagning".

Senast uppdaterad: den 3 december 2021