Felaktiga provsvar kan ha lämnats ut i Örebro län

Publicerad: 2022-02-07 16:25

Region Örebro län uppmanar personer som hämtat provtagnings-kit i lådan vid Universitetssjukhuset Örebro från kvällen den 4 februari till lunchtid den 5 februari att ta ett nytt prov.

På grund av ett tekniskt fel kan de som har testat sig för covid-19 med något av dessa provtagnings-kit ha fått ett felaktigt provsvar. Det rör sig om maximalt 150 personer.

- Vi beklagar detta och de eventuella problem som kan uppstå i samband med detta. De personer som har använt de aktuella provtagnings-kiten ska alltså ta ett nytt prov och de som ännu inte använt provtagnings-kiten ska slänga dem, säger Martin Sundqvist, överläkare på klinisk mikrobiologi.

Detta gäller alltså enbart provtagnings-kit som är hämtad i USÖ-lådan från kvällen den 4 februari till lunchtid den 5 februari.

Senast uppdaterad: den 7 februari 2022