God jul och gott nytt år

Publicerad: 2021-12-22 14:54

God jul och gott nytt år önskar Region Örebro län! Ta hand om dig och dina nära. Det blir ännu en jul där vi måste hjälpas åt för att hindra smittspridningen av covid-19.

Röda julgranskulor

Just nu funderar nog en och annan över hur ett jul- och nyårsfirande ska gå till. Enligt Region Örebro läns smittskyddsläkare Gunlög Rasmussen  går det att fira jul tillsammans, men hon poängterar att det är viktigt att tänka till så att firandet blir så smittsäkert som möjligt.

– Du kan fira jul med nära och kära om alla är symtomfria. Men har det gått smitta i klassen eller på arbetet den senaste tiden behöver du ta hänsyn till det. Risken för smitta är naturligtvis också större ju fler som är med. Ovaccinerade vuxna ska särskilt tänka på att hålla avstånd och undvika nära kontakt med personer i riskgrupp och de som är äldre, säger Gunlög Rasmussen.

Rekommendationer som gäller

• Vaccinera dig – det är bästa sättet att undvika allvarlig sjukdom och spridning av covid-19.
  • Håll avstånd till andra människor i offentliga miljöer och vid resor med kollektivtrafik.
  • Du som är 18 år eller äldre ska undvika att använda kollektivtrafiken när det kan uppstå trängsel, om det är möjligt. Alternativ kan vara att gå, cykla, åka egen bil eller resa vid en annan tidpunkt. Använd munskydd om det inte går att undvika trängsel i kollektivtrafiken.
  • Vuxna som inte har vaccinerat sig bör hålla avstånd till andra människor och ta särskild hänsyn till personer i riskgrupp och de som är 70 år och äldre.
  • Var uppmärksam på symtom på covid-19. Vid symtom ska du stanna hemma och ta prov snarast. Även du som bor med någon som testats positiv för covid-19 ska stanna hemma i sju dagar och testa dig.
  • Alla resenärer uppmanas att testa sig för covid-19 så snart som möjligt efter ankomsten till Sverige, helst samma dag. Detta gäller både vaccinerade och ovaccinerade personer, och även om man haft covid-19 det senaste halvåret. Det gäller även de som har uppvisat ett negativt test i samband med inresa. Barn under förskoleklassålder är undantagna. I väntan på ditt provsvar bör du vara särskilt försiktig och hålla avstånd till andra människor samt särskilt undvika nära kontakter med personer i riskgrupp och personer som är 70 år och äldre. Var särskilt uppmärksam på symtom på covid-19 under 14 dagar från ankomsten till Sverige.

Arbetsgivare rekommenderas att:

• Underlätta för vaccination och informera om vikten av att stanna hemma vid symtom
  • Göra det möjligt för anställda att hålla avstånd och undvika större samlingar inomhus.
  • Göra det möjligt för anställda att i viss mån jobba hemifrån.

Senast uppdaterad: den 22 december 2021