Händelse på Universitetssjukhuset Örebro 6 juli

Publicerad: 2021-07-06 18:18

Under eftermiddagen på tisdagen mottog personalen på en av psykiatrins verksamheter på Universitetssjukhuset Örebro ett hot från en person som hotade att skada sig själv och andra. Händelsen är nu avbruten då mannen är gripen.

Uppdatering: 2021-07-06 kl 19:15

Händelsen är nu avbruten och avspärrningen är borttagen. Ingen person kom till skada under händelsen och allt återgår nu till det normala. Psykiatrins akutmottagning kommer att åter öppna i ordinarie lokaler.

Det är polisen som kan uttala sig om händelsens utveckling.

2021-07-06 kl 18:00

– Vi har en tät dialog med säkerhetsansvariga i förvaltningen och tillämpar steg för steg råden vi får från polisen, säger Karin Haster, områdeschef för psykiatrin.

Psykiatrins mottagningar som finns i huset har haft stängt under eftermiddagen och inneliggande patienter är fortsatt omhändertagna i andra lokaler.

Tillfällig psykiatrisk akutmottagning

Då psykiatrins akutmottagning ligger inom området som för tillfället är avspärrat har en tillfällig psykiatrisk akutmottagning inrättats på sjukhusets akutmottagning i H-huset på USÖ. Personal från psykiatrin finns på plats.

Det är polisen som kan uttala sig om händelsens utveckling.

Senast uppdaterad: den 8 juli 2021