Hiv idag är inte som igår

Publicerad: 2021-12-01 13:33

Idag är hiv-medicinerna så effektiva att personer med hiv kan leva ett långt liv och utan risk att överföra infektionen till någon annan. När en person har en välbehandlad hivinfektion överförs inte hiv vid sexuell kontakt.

Du kan leva som tidigare och plugga, jobba, ha sex, ha en partner och skaffa barn även om du lever med hiv. Den stora skillnaden är att du måste ta mediciner regelbundet resten av livet.

Medicinerna minskar antalet hivvirus i kroppen till så låga nivåer att de inte går att mäta. Det kallas att ha en välinställd hivbehandling. En välinställd hivbehandling gör att en hivinfektion inte är en smittsam dödlig sjukdom utan en kronisk sjukdom som inte smittar.

Därför är det viktigt att testa sig, känna till sin hiv-status och få vård och behandling om det behövs.

Läs mer om hiv och aids på 1177.se

Senast uppdaterad: den 1 december 2021