Vaccinera dig mot TBE

Publicerad: 2022-03-23 10:59

Under våren vaknar fästingarna till liv. För att skydda dig mot fästingburen hjärninflammation, TBE kan du vaccinera dig. Nu kan du boka tid vid länets vårdcentraler och vaccinationsmottagningar.

fästing

– I Örebro län har vi under de senaste åren sett en ökning av antalet fall av TBE, säger Gunlög Rasmussen, smittskyddsläkare. Under 2021 smittades 29 länsbor av TBE varav 23 tros ha fått smittan inom länet. Förra året rapporterades 16 fall. Fallen finns över hela länet. De flesta fall av TBE uppkommer under sommaren och hösten.

– Utifrån den ökning vi har sett av TBE senaste åren är det viktigt att vaccinera sig mot TBE om man rör sig ute i skog och mark. Helst bör det ske så tidigt som möjligt inför fästingsäsongen.

Riskområden

TBE-vaccination rekommenderas till dig som:

• Vistas i skog och mark i Örebro län.
  • Vistas i skog och mark i riskområden i andra län såsom Uppsala, Stockholm och Södermanlands län längs kust och skärgårdar samt Mälaren. Andra riskområden är Vänern och Vättern, Göteborgstrakten delar av Östra Skåne, Blekinge, Halland och Bohuslän. Smittan finns även på Gotland, Stora Karlsö och Gotska Sandön.
  • Vistas i skog och mark på Åland, i Baltikum eller riskområden i Central- och Östeuropa.

Det finns vaccin mot TBE

Grundvaccination ger ett bra skydd mot TBE men måste upprepas för att ge fortsatt skydd.

Grundvaccinationen mot TBE består av tre eller fyra doser beroende på ålder, om man är under eller över 50 år när man tar sin första spruta, eller om man har nedsatt immunförsvar. Barn kan vaccinera sig från ett års ålder, men hos de flesta kan vaccinering vänta till efter tre-årsåldern.

Vad kostar vaccinationen?

Kostnaden för vaccinationen är 270 kronor för vuxna och 250 kronor för barn. Vaccinationen ingår inte i högkostnadsskyddet.

Var kan jag vaccinera mig?

Du kan vaccinera dig på länets vårdcentraler, Region Örebro läns vaccinationsmottagningar eller på en privat vaccinationsmottagning. Vaccin omfattas inte av högkostnadsskyddet.

Du kan boka tid för vaccination på din vårdcentral eller på någon av Region Örebro läns vaccinationsmottagningar via webbplatsen 1177.se.

Du kan också ringa 019-602 80 00 för att boka tid.

Läs mer och boka tid för vaccination mot TBE på 1177.se

Senast uppdaterad: den 18 juli 2022