Hunden Astrid skapar lugn i terapirummet

Publicerad: 2022-02-25 07:00

Hunden är efterfrågad av barnen och ungdomarna som kommer till BUP Öppenvård i Örebro. Astrid skänker ett lugn i terapirummet där svåra händelser och tunga känslor ska bearbetas.

Terapihunden sitter i sin ägares knä.

Helene Samuelsson och terapihunden Astrid. Helene tvättar Astrid med schampo som minskar risken för allergi. För barnen och ungdomarna är det frivilligt att ha med Astrid.

Text: Johanna Berglund Foto: Maria Bergman

Hon är en brunfärgad och lurvig labradoodle. Nyfiket närmar hon sig besökare, viftar med svansen och känner av sinnesstämningar. Hunden Astrid, som är under utbildning till att bli terapihund, finns sedan i höstas inom BUP Öppenvård i Region Örebro län.

Astrids matte, Helene Samuelsson, är socionom och psykoterapeut. Hon arbetar med trauma och PTSD (posttraumatiskt stress[1]syndrom). Barnen och ungdomarna hon möter har varit utsatta för bland annat våld, övergrepp och mobbning och har symtom som nedstämdhet, depression och ångest. Att ha Astrid med i terapirummet skänker ett lugn, menar Helene. Det gör det lättare för barnen och ungdomarna som hon träffar att öppna sig kring svåra frågor.

– Hunden är ett redskap som hjälper mig att göra ett bättre jobb. Hon är nyfiken och social, tar gärna kontakt med människor och blir snabbt bekant med dem. Hon är lekfull och samtidigt lyhörd för andras känslor. Börjar någon gråta kommer hon fram och slickar tårarna. Det är inget jag behöver säga till om.

Att använda hundar inom vård, omsorg och skola har blivit allt vanligare i Sverige. För Helene som själv älskar hundar föddes idén när hennes gamla hund dog. Hela familjen kände en saknad och hon såg tydligt vilken viktig funktion hunden fyllde. När hon bestämde sig för att skaffa en ny hund var det med ambitionen att hitta en ras som skulle passa som terapihund.

Nu är Astrid ett år och går i utbildning för att bli godkänd som terapihund av Socialstyrelsen. På dagarna ”praktiserar” hon hos Helene. Under utbildningen, som pågår till i höst, lär de sig båda hur de kan jobba tillsammans.

– Att jobba med trauma handlar mycket om att lära sig reglera stresspåslag i kroppen. När man pratar om svåra saker ökar stressen. Att klappa en hund och vidröra den mjuka pälsen frigör hormoner och verkar lugnande. Hunden bidrar också med välbehövliga pauser i det tunga arbetet. Hon skapar god stämning och man får känna glädje.

Helene har upplevt att Astrid gått fram till patienter och lagt sig vid deras fötter när de har varit ledsna. En pojke som var mycket aktiv och hade svårt att stanna upp fick uppleva hur Astrid satte sig på hans mage. Det gjorde honom lugn och terapin kunde fortgå. En annan pojke som var deprimerad och aldrig log drog genast på munnen när Astrid kom in i rummet.

Studier som har gjorts på terapihundar och andra typer av sociala tjänstehundar visar på positiva resultat.

– Det man har sett när det gäller traumabehandling är att symtom som ångest och depression minskar, berättar Helene Samuelsson. Helene tror att Astrid på sikt kan hjälpa henne att skapa mer effektiva vårdmöten och på så sätt också korta behandlingstiderna i vissa fall.

Terapihunden Astrid

Selen är på när Astrid jobbar. På så sätt kan hon skilja mellan arbete och fritid. Mellan terapistunderna behöver hon vila och återhämtning.

Senast uppdaterad: den 25 februari 2022