Här är hela listan på kulturpristagare 2022

Publicerad: 2022-09-30 08:30

Region Örebro läns kulturpris 2022 tilldelas Björn Wallgren för hans insatser för livemusiken, bland annat genom det under pandemin så framgångsrika och populära konceptet Trädgårdslive. Årets tre kulturstipendiater är Anita Basha, Anya Blom och Bo Eriksson.

Björn Wallgren sitter på en parkbänk

Björn Wallgren Foto: Peter Edgren

Region Örebro läns kulturpris, som delats ut sedan 1964, har tidigare gått till en mängd kända kulturpersonligheter med anknytning till Örebro län. I år går priset till Björn Wallgren med motiveringen:

”Region Örebro läns kulturpris går till en aktör och entreprenör vars gärning för musiken är både lokal, regional och nationell. Med ständigt nya projekt, nya arenor och nya idéer bidrar Björn Wallgren till att göra Örebro, Örebroregionen och hela Sverige till en mer spännande musikplats. Som en av de drivande bakom bland annat ”Humlehagen” i Tjugesta,”58 meter upp” i Svampen, sköna musikkvällar på bryggerikrogen i Nora och inte minst konsertkonceptet ”Trädgårdslive” under pandemin kan hans betydelse för musiken, för musikerna och för publiken inte underskattas.”

Kulturpriset består av 50 000 kronor samt en gorillastatyett av skulptören Torsten Molander.

Region Örebro län delar varje år också ut tre kulturstipendier på 10 000 kronor vardera. 2022 års kulturstipendiater är:

Anita Basha

Som pedagog och inspiratör har Anita gjort ett kraftfullt avtryck i sin roll som lärare på Örebro kulturskola och Kävesta folkhögskola, i föreningen Massive Community/KFUM Dans Örebro och genom ideella uppdrag. Hon sprider dansens lov och glädje i mängder av olika projekt, från dansresidens i Vivalla till Pop Up Dans i Stadsparken och fortbildningar i Paris och USA. Med ett stort hjärta som brinner för att inkludera alla barn, unga och unga vuxna sänker hon tröskeln till kulturens och dansens värld. Hon ger dem en trampolin till dans på elitnivå och skapar idel nya möten och mellan människor med dansen som plattform.

Anya Blom

Född 1990, utbildad på Örebro konstskola 2011-2014 och med utställningar från Askersund till Stockholm och London har Anya Blom byggt upp ett konstnärskap som omfattar såväl muralmålningar som skulptur, teckning, illustration och film. Hon vågar ta plats på en annars mansdominerad scen inom gatukonsten med kluriga figurer och ett eget formspråk. Anya har de senaste åren också medverkat på bland annat OpenArt och ArtScape streetart festival.

Bo Eriksson

Bo Eriksson är en osjälvisk och inspirerande motor och kraft inom länets konstarena, bland annat genom sitt initiativ till och arbete med Konstslingan samt för sitt engagemang i Konstnärernas Kollektivverkstad i Örebro län. Allt i en anda, där han på ett ödmjukt och engagerat sätt stöttar och lyfter fram andras konst- och formarbete.

Fakta

• Region Örebro län delar ut kulturstipendium och kulturpris för att uppmärksamma organisationens 100-åriga tillvaro från 1863 till 1964.
  • Kulturpriset och kulturstipendierna delas ut på regionfullmäktiges sammanträde den 8 november.

Senast uppdaterad: den 7 februari 2023