Lägesbild corona vecka 33: Det blir ännu enklare för skolungdomar att vaccinera sig

Publicerad: 2021-08-17 15:00

Smittspridningen av covid-19 ökar i Örebro län. Under vecka 32 testades cirka 160 personer positivt för covid-19. Det kan jämföras med cirka 110 personer under veckan innan.

- Flest nya fall ses bland yngre och medelålders. Vanligaste smittvägarna är inom samma hushåll, bland vänner och andra sociala aktiviteter, säger Johanna Furberg, biträdande smittskyddsläkare.

Under vecka 32 var andelen positiva prov cirka fem procent vilket kan jämföras med cirka fyra procent under vecka 31. På tisdagen i vecka 33 vårdades två patienter för covid-19 på Region Örebro läns sjukhus. En av dem ligger på en intensivvårdsavdelning.

Johanna Furberg understryker vikten av att fortsätta följa rekommendationer och vaccinera sig.

- Vi kan i det här läget inte nog betona vikten av att hålla avstånd, testa sig vid symtom samt i samband med utlandsresa och självklart gå och vaccinera sig, säger hon.

68 procent är fullvaccinerade i Örebro län

Region Örebro län vaccinerar nu alla åldersgrupper födda 2005 eller tidigare. Det är 203 102 personer, det vill säga 82 procent, som vaccinerats med en första dos i Örebro län och 169 064 personer, drygt 68 procent, som är fullvaccinerade. Det är siffror som visar på en god vaccinationsvilja i länet och i jämförelse med övriga landet har Region Örebro län högst andel färdigvaccinerade.

- Eloge till alla som vaccinerat sig och alla medarbetare som genomför uppdraget. Men alla åldersgrupper måste hänga med. Vi ser just nu för stor spridning vilket ökar riskerna för individen, men också i samhället, säger Inger Nordin Olsson, regional vaccinationssamordnare.

För att öka tillgängligheten till vaccinationsmottagningarna utökar därför Region Örebro län tiderna för vaccination. Alla vaccinationsmottagningar i länet kommer att ha öppet minst två kvällar i veckan samt några lördagar eller söndagar. Detta gäller både för drop-in och förbokad tid.

- Vi hoppas att de som inte har vaccinerat sig tar möjligheten och gör det nu. Det gäller även de som inte har tagit sin andra dos. Det är viktigt att få båda doserna av vaccinet för att få ett gott skydd mot deltavarianten som nu helt tagit över smittspridningen, säger Inger Nordin Olsson.

Utökade möjligheter för unga att vaccinera sig

Region Örebro län har redan vaccinerat 51 procent av ungdomarna i länet som är födda 2004 och 2005.

- Men vi hoppas självklart på en fortsatt tillströmning och nu finns även möjligheten för den här åldersgruppen att komma på drop-in. En samverkan mellan vaccinationsmottagningarna och gymnasieskolor är också på gång. Det kommer att ske samverkan lokalt för att möjliggöra bästa vaccination på plats på skolan eller avsatta tider på noden, säger Inger Nordin Olsson.

Vaccinationsmottagningarna i Region Örebro län gör nu sitt yttersta under slutspurten i augusti och september, för att kunna vaccinera så många som möjligt inom ramen för det statliga uppdrag varje region har.

- Så, passa på och vaccinera dig nu när verksamheterna är i full gång och vaccin finns, säger Inger Nordin Olsson.

Rekommendationer som fortfarande gäller:

• Håll avstånd till andra, både inomhus och utomhus.
  • Umgås smittsäkert med andra, helst utomhus.
  • Stanna hemma, även om du bara känner dig lite sjuk.
  • Följ rekommendationer vid inresa till Sverige. Var vaksam på symtom.
  • Testa dig och stanna hemma, även vid milda symtom.
  • Arbeta hemifrån om det finns möjlighet.
  • Vaccination: skydda dig själv och andra.
  • Tvätta händerna ofta med tvål och vatten.

Senast uppdaterad: den 18 augusti 2021