Lägesbild corona vecka 44: Länsbor över 65 år kan ta tredje dosen vaccin från och med vecka 45

Publicerad: 2021-11-02 15:12

Smittspridningen av covid-19 i Örebro län ligger kvar på ungefär samma nivå som tidigare veckor. Vecka 42 var det cirka 145 fall och vecka 43 cirka 170 fall.

- Det ser ut som en större smittökning än vad det är. Men att det är fler fall vecka 43 beror på att både helgen före och efter den veckan är inräknade i den totala summan rapporterade fall, förklarar Johanna Furberg, biträdande smittskyddsläkare.

De flesta fallen finns som tidigare i åldersgrupperna 6-12 år och 20-49 år.

Från och med den här veckan gäller Folkhälsomyndighetens nya rekommendationer om provtagning för covid-19. De innebär bland annat att fullvaccinerade länsbor inte längre behöver testas vid luftvägssymtom och feber. Personer som arbetar inom vård och omsorg behöver dock fortfarande testas vid symtom, även om de är vaccinerade.

- Det är fortsatt viktigt att stanna hemma vid symtom på luftvägsinfektion. Det gäller alla oavsett om man är vaccinerad eller inte. Detta är viktigt för att minska spridningen även av andra luftvägsvirus, säger Johanna Furberg.

En tredje vaccindos till personer över 65 år

220 437 personer i Örebro län har fått den första dosen vaccin mot covid-19. Det är 84,20 procent av befolkningen i regionen. 212 316 personer har fått dos 2, vilket är drygt 81,11 procent. 8 545 personer har fått en tredje dos. Det motsvarar 3,38 procent av länets befolkning.

Från och med vecka 45 erbjuder Region Örebro län en tredje vaccindos till personer som är 65 år och äldre. Från vecka 45 kan också kommunal vård- och omsorgspersonal ta sin tredje dos vaccin mot covid-19. Mellan dos 2 och dos 3 ska det dock ha gått minst 6 månader.

- Vi har nu gott om vaccin och under vecka 44 prioriteras alla personer som är 80 år och äldre, samt de som har hemtjänst, att boka tid för en tredje vaccindos. När vi öppnar upp för fler personer att ta dos 3 nästa vecka blir det större konkurrens om tiderna, säger Stellan Johansson, vaccinationskoordinator.

Inte längre möjlighet till drop-in för vaccination

Från och med onsdag den 3 november finns inte längre möjlighet till drop-in för den som vill vaccinera sig mot covid-19 i Örebro län. Då är det enbart bokning av tider som gäller.

- Delar av vaccinationspersonalen behövs ute på skolorna. Vi behöver därför kunna planera vaccinationstiderna bättre på mottagningarna och då är det inte möjligt att bibehålla drop-in. Vi kommer att meddela när det åter är möjligt att komma på drop in-vaccinering, säger Stellan Johansson.

Att boka tid för vaccination gör man via 1177.se eller telefonbokningen. Nytt från och med denna vecka är att man själv kan boka tid även för dos 2. Det går inte att boka vaccinationstid via vårdcentralerna eller genom att ringa 1177.

Rekommendationer som fortfarande gäller:

• Vaccinera dig – det är bästa sättet att undvika allvarlig sjukdom och spridning av covid-19.
  • Var uppmärksam på symtom på covid-19. Vid symtom ska du stanna hemma och undvika kontakter med andra människor. Om du är ovaccinerad ska du testa dig.
  • Vuxna som inte har vaccinerat sig bör hålla avstånd till andra människor och ta särskild hänsyn till personer i riskgrupp och de som är 70 år och äldre.

Senast uppdaterad: den 2 november 2021