Lägesbild v.52: Snabb ökning av antalet smittade i Örebro län – smittskydd uppmanar alla att fira nyår i mindre skala

Publicerad: 2021-12-29 13:51

Smittspridningen av covid-19 ökar snabbt i Örebro län. Smittskydd uppmanar nu alla länsinvånare att tänka på smittsäkerheten kring nyår. ”Välj det mindre firandet”, säger Gunlög Rasmussen, smittskyddsläkare.

Efter julhelgen syns en snabb ökning av antalet covid-smittade i Örebro län. Redan i början av den här veckan, måndag till och med onsdag förmiddag, konstaterades runt 600 fall. Det kan jämföras med 710 fall under hela förra veckan.

- Vi ser en ökad smittspridning i alla åldersgrupper, från 20 år och uppåt med flest fall i åldersgruppen 20-59 år. Samtidigt ser vi att smittspridningen har mattats av bland barnen som nu är lediga från skolan, säger Gunlög Rasmussen.

Preliminära resultat från typnings-PCR visar att andelen omikron ökat snabbt den senaste veckan och utgör nu minst 40 procent av samtliga fall. Smittskydd inväntar fortfarande besked från sekvensering.

- Utifrån att vi nu har en mer smittsam variant att förhålla oss till, där även vaccineffekten vad gäller smittspridning förväntas vara lägre, kan vi förvänta oss en ökad smittspridning framöver, säger Gunlög Rasmussen.

Hon uppmanar alla att ta extra hänsyn under nyårshelgen och tänka på att fira smittsäkert.

- Välj det mindre firandet och se till att alla är friska. Om man har symtom ska man stanna hemma och ta ett PCR-test. Ett negativt antigentest är inte en garanti för att man är smittfri.

Alla vuxna som varit i nära kontakt med någon som är smittad med covid-19 bör så långt det är möjligt under den närmsta veckan undvika kontakter med andra än dem de bor med .

Senast uppdaterad: den 29 december 2021