Ljusnarsberg toppar länets solelslista

Publicerad: 2022-04-07 09:59

Under 2021 fick Örebro län 1053 nya solcellsanläggningar, vilket innebär en genomsnittlig ökning med 52 procent.

Solpaneler i motljus

Förra året ökade den installerade solcellseffekten i Örebro län med 51 procent. Den största ökningen står Ljusnarsberg för, där antalet solcellsinstallationer har fördubblats under 2021. Det visar ny statistik från Energimyndigheten.

Ljusnarsbergs och Hällefors kommuner, som tidigare haft en relativt låg installationstakt, gjorde en imponerande ökning förra året. Ljusnarsberg mer än fördubblade antalet installationer och den installerade effekten ökade med 85 procent. I Hällefors kommun ökade den installerade effekten med 66 procent. Karlskoga kommun har även tidigare utmärkt sig i statistiken och ökade sin installerade effekt med 72 procent under 2021.

Kommunerna Laxå, Kumla och Nora, som tidigare haft en stabil ökning i installerad effekt, tappade fart i installationstakten och fick enbart ett fåtal nya installationer förra året.

Läs pressmeddelandet med all statistik för länet!

Senast uppdaterad: den 7 februari 2023