Luftvägsinfektionerna ökar - vaccinera dig mot covid-19 och influensa om du tillhör en riskgrupp

Publicerad: 2022-12-12 16:55

Smittspridningen av luftvägsinfektioner ökar ordentligt i vårt län. Ökningen gäller både covid-19, säsongsinfluensa och RS-virus. Det är även fler som behöver sjukhusvård. Har du inte fyllt på ditt vaccinationsskydd så är det hög tid att göra det. Framför allt om du tillhör någon av riskgrupperna.

Person får en vaccinspruta.

Antal bekräftade fall av covid-19 ökade från cirka 430 fall vecka 48 till 630 vecka 49 och det är personer i alla åldersgrupper som drabbas.

”Vaccin är bästa skyddet mot svår sjukdom och död och i och med att både covid-19 och influensa nu ökar är det viktigt att personer över 65 år och personer som tillhör riskgrupp vaccinerar sig om de inte redan gjort det” säger Gunlög Rasmussen, smittskyddsläkare.

Framför allt är det personer i riskgrupp som riskerar att bli så sjuka att de behöver sjukhusvård, som uppmanas att fylla på sitt skydd mot covid-19 och vaccinera sig mot influensa.

När smittspridningen ökar så pass mycket som nu sker är det också fler som behöver inneliggande vård vid länets sjukhus. Under måndagen var det 32 personer som vårdades på sjukhus med covid-19.

Bättra på skyddet inför julhelgen

Senaste veckan har det även skett en ökning av antal personer som diagnosticeras med influensa och RS-virus. Det är med andra ord högsäsong för luftvägsinfektioner – samtidigt som julens festligheter närmar sig, en tid då många träffar fler personer än vanligt och en tid som därmed innebär ökad risk att bli smittad.

”Det tar 1-2 veckor för att få skydd, så det är viktigt att vaccinera sig snarast för att hinna få ett bra skydd innan jul och nyårshelgerna” säger Gunlög Rasmussen och påminner om att det går bra att ta vaccin mot covid-19 samtidigt som vaccin mot influensa.

Att fylla på med sin höstdos mot covid-19 innebär att man som individ minskar risken att bli svårt sjuk och hamna på sjukhus. Att vaccinera sig mot influensa minskar också risken för att drabbas av komplikationer till följd av influensa, som till exempel lunginflammation eller försämring i en kronisk sjukdom som KOL eller diabetes.

Boka tid eller kom på drop-in

Den som vill vaccinera sig kan göra det vid någon av länets vaccinationsmottagningar som erbjuder både tidsbokning och tar emot för drop-in-vaccination i mån av tid. Löpande sker även vaccination vid länets vårdcentraler, där gäller endast bokning. Boka en tid för vaccination

”Det finns gott om tider för vaccination, så har du inte fyllt på ditt skydd är det hög tid att göra det” avslutar Gunlög Rasmussen

Senast uppdaterad: den 16 december 2022