Marie Larsson har fokus på planering av vårdmiljöer

Publicerad: 2022-03-27 17:02

Önskemålen från vårdsektorn har förändrats genom åren vid beställande av sjukhusbyggnader. I fokus nu är hållbarhet och Nära vård. ”Det är därför viktigt att både beställare och arkitekter har rätt kunskaper vid beställning för att vården ska kunna möta de utmaningar som finns”, säger Marie Larsson, utsedd till adjungerad professor på Centrum för vårdens arkitektur vid Chalmers tekniska högskola.

Marie Larsson, tillförordnad fastighetschef inom Regionservice.

Marie Larsson, tillförordnad fastighetschef inom Regionservice. Foto: Elin Abelson.

Marie Larsson var med och tävlade som arkitekt när H-huset skulle byggas. Den byggnaden hade länge varit en dröm att få designa. I samband med att arkitekttävlingen pågick såg hon ett ledigt jobb inom Region Örebro län.

– Jag sökte jobbet som byggchef och blev erbjuden jobbet. När jag precis hade hunnit säga upp mig så vann min tidigare arbetsgivare Sweco hela tävlingen. Då var det många som trodde att jag skulle ändra mig och bli kvar som arkitekt, säger Marie Larsson, tillförordnad fastighetschef inom Regionservice.

Beslutet var svårt men hon ville testa på att jobba på beställarsidan och få ett bredare perspektiv.

– Sedan jag började i fastighetsorganisationen har jag fått en annan bredd. Jag arbetar för att öka kunskapen och bredda förståelsen för vårdbyggnadsfrågor. Det jag kan sakna från mitt förra jobb är att jag inte får skissa på byggnader längre, säger hon.

Samla kunskapen kring vårdbyggnad

Centrum för vårdens arkitektur i Göteborg har fokus på vårdlokaler. Där är Region Örebro län medfinansiär.

– I mitt nya uppdrag som adjungerad professor är jag det i ramen som fastighetsstrateg och sedan den första mars som tillförordnad fastighetschef.

Det nya H-huset skiljer sig från de andra byggnaderna på området vid Universitetssjukhuset Örebro. Våningshöjden är högre och uppåt 5 meter och på vårdavdelningarna är det endast enpatientrum.

– I operationssalarna är ventilationen viktig och att få in all teknik kräver höga våningsplan. Operationssalarna är inte mindre än 60 kvadratmeter. A-huset som står bredvid har bland annat för låg takhöjd för att vara lämplig för högteknologisk vård, berätta hon.

Det är många aspekter som ska vävas in när vårdlokaler planeras. Det är allt ifrån hur smitta ska hanteras till patienternas integritet. Utvecklingen av den högteknologiska vården och forskning kräver lokaler som lever upp till de kraven.

Senast uppdaterad: den 27 september 2022