Medarbetare och studenter på universitetet får testa elcyklar

Publicerad: 2022-03-08 10:26

Nu kan den som arbetar eller studerar vid Örebro universitet, och vanligtvis tar bilen till campus, få chansen att testa elcykel gratis under två veckor. Kampanjen är ett samarbete med Energikontorets EU-projekt Rena resan. Det finns 90 platser fördelat på sex olika testperioder mellan 28 mars och 30 juni 2022.

Två personer går med cyklar på Örebro universitets campus

Elcykeln har underlättat för många som tidigare har upplevt att cykelvägen till jobbet varit för lång. Med elcykel kan du cykla längre sträckor på kortare tid och du väljer själv hur mycket av ett träningspass din cykeltur ska bli, genom att ställa in mängden elassistans.

Den som tar cykeln förbättrar både sin hälsa och sparar pengar, men cyklandet är också en vinst för samhället. Om färre reser med bil leder det till ökad trafiksäkerhet, minskat buller, färre skadliga partiklar i luften och minskade koldioxidutsläpp.

Möjligheten att testa elcykel är ett samarbete mellan Örebro universitet, Örebro studentkår och Region Örebro läns EU-projekt Fossilfritt 2030 - Rena resan.

Här kan du läsa om två personer som testade elcykel genom Örebro universitet i höstas.

Här kan du läsa mer om projektet Rena resan.

Senast uppdaterad: den 7 februari 2023