Nu är vi elvägspilot!

Publicerad: 2021-07-02 14:36

Collage med symboler för el och vägar.

I går kom ett mycket efterlängtat beslut – Trafikverket har valt ut sträckan Hallsberg och Örebro för att bygga Sveriges första permanenta elväg. Ja, det blir ju ingen ny väg, men det ska bli möjligt för fordon, primärt lastbilar, att ladda batterierna under färden mellan Hallsberg och Örebro. Nästa etapp handlar om att ellastbilar ska kunna ta sig mellan Stockholm, Göteborg och Malmö. Visionen är ett utbyggt elvägsnät i större skala över hela landet och Europa.

Inom elvägspiloten ska vi testa affärsmodeller för kringtjänster som betal- och accessystem. Det gör vi tillsammans med bland andra "Nätverket för elväg". Här samlas logistikföretag, kommuner och andra aktörer som jobbar med infrastruktur och transporter.

Senast uppdaterad: den 7 februari 2023