Nya möjligheter för genomiska projekt

Publicerad: 2021-12-02 13:30

Missade du Clinical Genomics symposium för några veckor sedan? Nu har du möjlighet att se videoinspelningen från dagen. Där får du veta mer om den nya infrastruktur som finns för forskare som jobbar med genomiska projekt i Örebro.

Från vänster: Platform Director Thoas Fioretos, Platform Scientific Director Gisela Helenius, Head of Unit Bianca Stenmark och staff scientist Jean-Luc Tison.

Bianca Stenmark på Laboratoriemedicinska kliniken har varit med och planerat dagen. Hon och kollegan Gisela Helenius är ansvariga för den nya core faciliteten som är ett samarbete mellan Örebro universitet och Universitetssjukhuset Örebro.

– Tanken med dagen var att visa vilka möjligheter som öppnat upp sig, både lokalt vad gäller samarbete mellan regionen och Örebro universitet, vilka analyser och projekt som nu kan utföras i Örebro men också på nationell nivå visa vilka möjligheter det ger oss att vara en del av den största infrastrukturen för Life Science i Sverige genom att bli en del av SciLifeLab, berättar Bianca Stenmark.

Det hon tar med sig från eventet är all den spännande forskning som görs inom genomik som trots att Örebro är en jämförelsevis ganska liten ort i sammanhanget SciLifeLab, ändå verkar ha gjort ett väldigt positivt intryck på huvudtalaren för dagen, plattformsdirektör Thoas Fioretos från Lunds universitet.

På Örebro universitets hemsida kan du se filmen.

Senast uppdaterad: den 2 december 2021