Pia fick hjälp att klara striden

Publicerad: 2021-10-08 08:53

– Det har varit en strid, men tack vare smärtsköterskan Jan-Olof har jag äntligen kunnat sluta med morfinet. Det är bra vid smärta, men hemskt svårt att sluta med.

Tårtan_3800x448px.jpg

Pia Delin åt under åtta månader morfin på grund av svåra smärtor i axeln. I februari i år opererades hon på Karlskoga lasarett och fick en ny axelled.

– Efter operationen ville jag sluta med läkemedlet, men ingen hade talat om för mig hur jag skulle göra, berättar Pia Delin.

Hon provade på egen hand, men det gick inte alls bra.

– Jag fick fruktansvärd abstinens med smärta i hela kroppen. Till slut ringde jag Varberga vårdcentral och fick en telefontid hos smärtsköterskan Jan-Olof Frantz. Det blev min räddning, konstaterar Pia Delin.

Under tre månaders tid fick hon hjälp av Jan-Olof att sluta med morfinet.

– Han har med stor empati och förståelse hjälpt mig på den här resan. Det var som att vinna förstapriset i en tävling när jag fick kontakt med honom och han lugnt sa: Det här ordnar vi, säger Pia Delin.

Som tack för all hjälp skickade Pia Delin in en nominering till Leva-tårtan.

– Vilken fantastisk överraskning! Jag brukar alltid läsa om tårtan för att se om det är någon jag känner som har fått den, men att jag själv skulle få tårtan hade jag aldrig kunnat tro, säger Jan-Olof Frantz.

Under den pågående coronapandemin jobbar han hemifrån och träffar bara sina patienter via telefon.

– Många patienter, som Pia här, har jag inte träffat. Det är en utmaning. Därför känns det extra kul att hon är så nöjd. Det sporrar mig att fortsätta ett par år till, säger Jan-Olof Frantz.

Text: Victoria Rydergård
Foto: Oskar Schriever-Abeln