Planerar du att resa utomlands i sommar?

Publicerad: 2021-06-14 17:04

Pandemin påverkar hur du kan resa. För att komma in i vissa länder krävs ett reseintyg och det kan variera vilka intyg som krävs. Region Örebro län kan INTE utfärda vaccinbevis eller reseintyg.

Varje land avgör vilka intyg som krävs där. Du ansvarar för att ta reda på vad som gäller i det land du ska resa till.

Region Örebro län utfärdar inte vaccinbevis

Region Örebro län kan inte utfärda vaccinbevis eller reseintyg. Vill du ha det får du vända dig till ett privat företag som erbjuder den tjänsten. Kostnaden får du själv betala.

Covidbevis i Europa

Just nu pågår ett arbete inom EU med att ta fram ett så kallat covidbevis. Från och med den 1 juli kan du hämta ett digitalt bevis på att du är vaccinerad. Tänk på att det fortfarande är upp till varje land att bestämma vad som gäller där, och att du ansvarar för att ta reda på vad som gäller i det land du reser till.

Läs mer om covidbevis på E-hälsomyndighetens webbplats

Rekommendationer vid inresa till Sverige

Från den 12 juli till och med den 31 augusti rekommenderas resenärer som reser in i Sverige att PCR-testa sig vid ankomst.

aircraft-723900.png

Senast uppdaterad: den 14 juli 2021