Rallytävling körde in 50 000 kronor till Nyckelfonden

Publicerad: 2022-09-01 16:41

För andra året i rad har en rallytävling anordnats för att hedra fastighetsägaren Stieg Ekströms minne. ”Vi lyckades samla in 5 000 kronor mer denna gång och landade på 50 000 kronor som ska gå till cancerforskning vid Universitetssjukhuset Örebro”, säger initiativtagare Morgan Sörensson.

Från vänster: Marie Svensson, Kjell Jonsson, Birgitta Ekström, Anna Ekström, Mari Ekström och Morgan Sörensson. Foto: Elin Abelson.

I tävlingen på Hallsbergs motorstadion deltog 46 rallybilar. Alla bilar som deltog fick en dekal att sätta på sin bil där det stod Jag kör för Nyckelfonden.

– Nu är det här ett återkommande event och vi satsar på att köra även nästa år. Det är roligt att vi blir fler och fler som vill vara med och bidra till forskningen, säger Morgan Sörensson som tillsammans med Kjell Jonsson arrangerat tävlingen.

Anna Ekström, dotter till Stieg Ekström, tror att det kommer att ställa upp ännu flera deltagare nästa år.

– Vi känner oss väldigt hedrade att man återigen har samlat in pengar till vår pappas minne. Det är viktigt att pengar kommer in till cancerforskningen för att kunna förebygga och hitta sjukdomen i tid så att chansen att överleva ökar, säger Anna Ekström.

– När lokala ideella krafter ställer upp på det här fantastiska sättet som rallygänget har gjort, för att bidra direkt till cancerforskningen på Universitetssjukhuset Örebro blir vi otroligt tacksamma och imponerade säger Marie Svensson, stiftelseansvarig Nyckelfonden.

Hon poängterar att det är när både föreningsliv, företag och privatpersoner går samman som gör den allra största skillnaden för den medicinska forskningen i regionen.

Senast uppdaterad: den 27 september 2022