Regionala filmare prisade

Publicerad: 2022-09-12 15:14

Efter två års filmfestival online återvände äntligen Örebro Short Film Fest till biosalongen. Den 10 september kunde en stor publik njuta av film i det korta formatet på Bio Roxy i Örebro.

Samtliga vinnare uppradade framför Bio Roxys bioduk med texten Tack för i år!

Samtliga vinnare på årets Örebro Short Film Fest

Noomaraton

Festivalen inleddes med visning av bidragen från filmtävlingen Noomaraton – tävlingen där deltagande lag över hela landet gör film på 24 timmar. Vinnare och mottagare av ett filmstipendium på 5 000 kronor blev filmen ”Nära men långt ifrån varandra” av det unga laget Magic Studios från Laxå.

Örebro Short Film Fest

Tretton filmer visades i Örebro Short Film Fests huvudprogram och de bjöd på både fiktion och häpnadsväckande dokumentärer.

Vinnare i tungviktsklassen blev film noir-pastischen ”Ever clean paws” av Hampus Pettersson. Filmen kvalificerade sig därmed vidare till att representera länet vid den riksomfattande tävlingen Novemberfestivalen i Trollhättan senare i höst.  I vinsten ingår dessutom en betald resa för regissören till Novemberfilmfestivalen, en mötesplats för unga filmare.

Vinnare i den öppna klassen blev Charlie Halldén med sin ”Dödens gudson”, ett svartvitt medeltidsdrama där berättelsen bygger på gamla sägner.

Festivalens tyngsta pris - statyetten Örebro Short Film Award - delas ut av jury och publik gemensamt. Vinnare blev filmen ”Labyrint” i regi av Zahra Farag. Statyetten är skapad av specialeffektmakaren Tobias Rubom. Filmen Labyrint är producerad med hjälp av stipendiet Talent to watch, som Region Örebro län delade ut till ett antal filmare under förra året.

Prisutdelningen avslutades med att juryn valde att dela ut ett individuellt hederspris till en filmskapare som utmärkt sig genom att medverka i hela tre filmer under festivalen. I motiveringen beskrevs mottagaren Zarah Virtanen Windh med orden:

Med ett stort mod tar personen sig an olika genrer och roller på ett självklart sätt. Med ett säker regiskap i en film, ett normkritiskt producentskap i en annan och en djävulsk skådespelarinsats i en tredje. Du är en inspiration för oss.

Pristagare Örebro Short Film Fest

• Vinnare i öppna klassen: ”Dödens gudson” av Charlie Halldén
  • Hederspris i tungviktsklassen: ”Labyrint” av Zahra Farag
  • Vinnare i tungviktsklassen: ”Ever Clean Paws” av Hampus Pettersson
  • Mottagare av Örebro Short Film Award: ”Labyrint av” Zahra Farag
  • Individuella hederspriset: Zarah Virtanen Windh för sina insatser i filmerna ”Penetralia”, ”Tills döden skiljer oss åt” och ”Dödens gudson”

Jury

2022 års jury bestod av tidigare festivalvinnaren Adam Starsmark, ”Knackningar”-regissören Frida Kempff och skådespelaren Marina Nyström.

Arrangörer

Örebro Short Film Fest arrangerades av filmutvecklarna vid Region Örebro län i samarbete med Örebro Filmförening.

Senast uppdaterad: den 7 februari 2023