Regionen justerar tidigare felaktiga provsvar för covid-19

Publicerad: 2022-02-03 10:29

På grund av ett tillfälligt tekniskt fel hos underleverantör av analyser för SARS-CoV-2 RNA (covid-19) så fick cirka 100 prover som togs från mitten av december 2021 till början av januari 2022 ett felaktigt resultat.

Resultatet har nu korrigerats, ett nytt provsvar kommer skickas ut via 1177.se och de berörda personerna kommer också få information från regionen via brev under de närmaste dagarna. Smittskyddsenheten i Region Örebro län har också meddelats.

– Vi beklagar händelsen och eventuella problem som har uppstått för de personer som drabbats, säger Martin Sundqvist, medicinskt ansvarig läkare. I dialog med oss så har underleverantören vidtagit nödvändiga åtgärder och felet har sedan dess inte upprepats.

Senast uppdaterad: den 3 februari 2022