Tekniska problem med sms-utskick - påminnelser om påfyllnadsdos skickades ut för tidigt

Publicerad: 2021-12-22 15:46

Under onsdagen den 22 december fick ett antal invånare information via sms om att det är dags att boka in sig för påfyllnadsdos mot covid-19. Tyvärr skickades påminnelser ut felaktigt till många, som inte än kommit upp i de rekommenderade sex månaderna mellan dos två och tre.

"Vi förstår att man kan ha blivit fundersam av det sms:et och ber om ursäkt för problem det har ställt till" säger Ewa Slätmo, ordförande i styrgruppen för covid-vaccination i Region Örebro län.

"Direkt när vi uppmärksammades på att det var fel i utskicken, kunde vi stoppa fler utskick."

Sms-påminnelserna har införts för att påminna om att boka tid för att ta den tredje dosen vaccin mot covid-19.

I och med de felaktiga utskicken frågade sig många om dosintervallet har förändrats.

Det har det inte.

Fortfarande gäller att det ska gå minst sex månader mellan dos två och dos tre för dem som är under 65 år. För personer från 65 år och uppåt gäller fem månaders intervall.

"Jag vill nu uppmana alla som fått ett sms från regionen med en påminnelse att räkna på om det gått rätt antal månader sedan senaste dosen, innan de går in och bokar tid. Det är viktigt så att inte personer som nått upp till de sex månaderna blir utan tid" säger Ewa Slätmo.

Har du hunnit boka tid fast det är för tidigt behöver du boka av den tiden och boka ny tid med korrekt tidsintervall.

Senast uppdaterad: den 22 december 2021