Testcyklister berättar om månaden med vikcykel

Publicerad: 2022-05-11 10:20

En cykel som går att vika ihop och ta med på tåget och bussen. Så har tio länsbor jobbpendlat under april månad. Läs om hur de upplevt sitt nya fossilfria pendlande!

Bildcollage med Martina Persson och Per Gladh med sina vikcyklar

Till vänster: Martina Persson med den hopfällda vikcykeln vid hållplatsen. Till höger: Per Gladh med den uppfällda vikcykeln.

Martina Persson från Stora Mellösa, Per Gladh från Nora och Maria Larsson från Lindesberg är tre av dem som ansökte och valdes ut att få testa vikcykel och gratis kollektivtrafik i en månad. Under april lät de bilen stå kvar hemma och jobbpendlade hållbart genom EU-projektet Fossilfritt 2030 - Rena resan.

- Jag tyckte det lät spännande med vikcykel och ville prova hur det fungerade. Jag har länge funderat på att låta bilen stå hemma och i stället cykla och åka buss till jobbet. Det känns såklart väldigt bra för klimatet också, säger Martina Persson.

Bra för hälsan och plånboken

Det är inte bara klimatet som gynnas av hållbart resande via cykel och kollektivtrafik. Textcyklisterna berättar att de sparat pengar och sett förbättringar i sin hälsa.

- En fördel med detta sätt att pendla har varit att jag sluppit köra själv, att jag fått in mer motion i vardagen och därmed förbättrat min kondition samt att det är billigare, säger Maria Larsson.

Behövde öva på att fäla ihop cykeln

Att lämna bilen hemma i garaget kan vara utmanande för en van bilpendlare. För Per Gladh var det lite krångligt de första dagarna innan han lärt sig vika ihop cykeln snabbt, men efter ett par dagar gick det hur lätt som helst.

- Det kändes lite ovant och nervöst i början om jag skulle klara att vika ihop cykeln i tid, så jag övade väldigt mycket i början och nu känner jag mig bekväm att hantera den, säger han.

Vill fortsätta resa hållbart

Testperioden med vikcykel och kollektivtrafik har gett mersmak för Martina, Maria och Per.

- Det har varit otroligt härligt att cykla iväg till bussen tidigt på morgonen och få frisk luft och motion innan arbetsdagen, säger Martina Persson.

- Jag kommer fortsätta pendla kollektivt, men jag ska undersöka ett alternativ till vikcykel så jag inte behöver komma till jobbet med andan i halsen när det blir förseningar i kollektivtrafiken, säger Maria Larsson.

- Jag kommer nog fortsätta pendla med buss, då det är både miljövänligt och avkopplande. Jag gillade verkligen cykeln, den var otroligt lättrampad och förvånansvärt enkel att ta sig fram på, säger per Gladh.

Senast uppdaterad: den 7 februari 2023