Tomten fyllde bokholken med julklappar

Publicerad: 2021-12-21 11:43

Några dagar före jul besökte Tomten bokholken i Sveaparken i Örebro och fyllde den med inslagna paket. – Det står lite tips på om det är för barn, för vilka åldrar och vad de handlar om, om de är spännande, sorgliga eller roliga, säger Tomten, som egentligen heter Peter Alsbjer och är regionbibliotekarie.

Tomten Peter Alsbjer med en bok i handen vid bokholken i Sveaparken

Bokholken i Sveaparken har suttit uppe sen slutet av oktober i år. Holken ska fungera som en plats dit du kan gå eller cykla för att botanisera bland böcker som andra har lämnat kvar, och samtidigt är du välkommen att lämna böcker som du tröttnat på.

Men nu har alltså även Tomten varit på plats och lämnat paket. För att ta reda på om paketet passar dig eller någon som du vill ge en julklapp kan du läsa på paketet och få en uppfattning om vilken genre och åldersgrupp boken tillhör.

En del av något större

Bokbytarskåpet i Sveaparken är, tillsammans med markmålningarna i Sveaparken och vid universitetet, en del av EU-projektet Fossilfritt 2030 – Rena resan, som arbetar på olika sätt för att öka det hållbara resandet.

– Att resa genom att läsa är härligt och helt utsläppsfritt. Det känns toppen om cyklister som passerar markmålningen vid Sveaparken kan göra en avstickare till bokskåpet och få en bokupplevelse med sig hem, säger Mirja Mattsson, projektledare för projektet Fossilfritt 2030 – Rena resan.

Här kan du läsa mer om bokholken i Sveaparken.

Senast uppdaterad: den 15 februari 2023