Urpremiär för ny dansföreställning

Publicerad: 2023-01-18 14:28

På lördag, den 21 januari, är det urpremiär för en unik dansföreställning skapad av den världskända koreografen Helena Franzén. Föreställningen Två och en spegel riktar sig till familjer med låg- och mellanstadiebarn och den leker med idén om hur vi uppfattar oss själva och hur andra ser på oss.

Foto: Håkan Jelk

– Det känns jättekul att Örebro blir premiärplats för Två och en spegel. Vi tror och hoppas att den ska inspirera och väcka tankar hos publiken. Extra roligt är att dansarna i föreställningen Jessica Andrenacci och Linn Ragnarsson, har kopplingar till Örebro och länet, säger Johanna Ström, utvecklingsledare i dans på Region Örebro län.

Dansresidens skapar nya möjligheter

Föreställningen har skapats av koreografen Helena Franzén som varit verksam i över 30 år och arbetat över hela världen. Nu har hon och dansarna bjudits in att arbeta i Örebro län på ett så kallat residens. Det innebär hon tillsammans dansarna har fått tid och resurser att vara här och skapa en föreställning.

– Att erbjuda residens av det här slaget är viktigt eftersom professionella danskonstnärer ofta saknar lokaler och ekonomi för att producera nytt. Det är särskilt angeläget nu efter pandemin som har drabbat scenkonsten hårt, säger Johanna Ström.

Under residensperioden har Helena Franzén också haft workshops för unga dansare och professionellt verksamma, som ett led i att stärka danslivet i länet. Under våren kommer Två och en spegel turnera i skolor runtom i länet och övriga Sverige.

Residenset och premiären arrangeras av Region Örebro län i samarbete med Örebro kommun, Kulturkvarteret och Studiefrämjandet.

Fakta

Två och en spegel har urpremiär på Kulturkvarteret lördag 21 januari kl. 11.00 och 13.00

Koreografi: Helena Franzén
Dans: Jessica Andrenacci & Linn Ragnarsson